Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[83080] Artykuł:

Modelowanie CFD wentylacji pożarowej w tunelu drogowym

(CFD modeling of fire ventilation in road tunnel)
Czasopismo: Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza   Tom: 52, Zeszyt: 4, Strony: 140-166
ISSN:  1895-8443
Opublikowano: Grudzień 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Rafał Porowski orcid logo WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Takzaliczony do "N"Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka204.332.60  
Paweł Bańkowski Niespoza "N" jednostki20.00.00  
Mariola Starzomska orcid logo WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka204.33.00  
Artur Więckowski WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka204.33.00  
Wojciech Klapsa Niespoza "N" jednostki20.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 13


DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

wentylacja pożarowa  pożary w tunelach drogowych  modelowanie pożarów 


Keywords:

fire ventilation  fires in road tunnels  fire modelling 



Streszczenie:

Celem pracy było wykonanie symulacji numerycznej rozwoju pożaru w tunelu drogowym za pomocą programu Fire Dynamics Simulator. Na tej podstawie została dokonana analiza wpływu mocy źródła pożaru na efektywność działania systemu wentylacji pożarowej. W pierwszym etapie pracy przedstawiono zagadnienia związane z rozwojem pożaru. Skupiono się na przedstawieniu części teoretycznej parametrów, takich jak: rozchodzenie się dymu, rozwój pożaru, widzialność, szybkość wydzielania ciepła oraz temperatura maksymalna. Kolejny etap artykułu skupia się na przedstawieniu podstaw teoretycznych o programie Fire Dynamics Simulator. Ostatni etap prac zawiera opis przeprowadzonych badań oraz analizę i porównanie wyników. W części badawczej wykonano symulacje 4 scenariuszy, w zależności od mocy pożaru. Zebrane dane zostały przeanalizowane i wyciągnięto wnioski. Sprawdzono jak zachowuje się pożar w przestrzeni zamkniętej w zależności od mocy źródła. Dodatkowo przetestowano efektywność działania zastosowanego systemu wentylacji.




Abstract:

The purpose of the work was to perform numerical simulation of fire development in a road tunnel using the Fire Dynamics Simulator program. On this basis, an analysis of the impact of the fire source's power on the effectiveness of the fire ventilation system was made. The first stage of the work presents issues related to fire development. The focus was on presenting the theoretical part of the parameters, such as: smoke propagation, fire development, visibility, heat release rate and maximum temperature. The next stage of the article focuses on presenting the theoretical foundations about the Fire Dynamics Simulator program. The last stage of the work contains a description of the conducted research as well as analysis and comparison of results. In the research part simulations of 4 scenarios were carried out, depending on the fire power. The collected data was analyzed and conclusions were drawn. It was checked how a fire in a confined space behaves depending on the power of the source. In addition, the effectiveness of the ventilation system used was tested.