Publikacje
Pomoc (F2)
[74950] Artykuł:

Pneumatyczne semiaktywne zawieszenie siedziska maszyny roboczej

(A pneumatic semi-active seat suspension)
Czasopismo: Mechanik   Tom: 90, Zeszyt: 2, Strony: 114-117
ISSN:  0025-6552
Opublikowano: 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Piotr Woś orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna505.505.50  
Ryszard Dindorf orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna505.505.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 11


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wibroizolacja  semiaktywne sterowanie zawieszeniem  siłownik mieszkowy 


Keywords:

vibro-isolation  semi-active suspension control  bellows actuator 



Streszczenie:

Przedstawiono zagadnienia związane z poprawą własności wibroizolacyjnych semiaktywnego elektropneumatycznego zawieszenia siedziska maszyny roboczej. Skonstruowano system sterowania siłą sprężyny pneumatycznej zamontowanej w seryjnie produkowanym zawieszeniu siedziska. Zaproponowano wyjściową funkcję sterującą zaworem ciśnieniowym pneumatycznego układu zasilającego siłownik mieszkowy. Opracowane rozwiązanie umożliwiło przeprowadzenie badań dynamicznych sprężyny pneumatycznej wykorzystanej w semiaktywnym układzie zawieszenia.




Abstract:

Presented are issues related to improvement of the vibration isolating properties of semi-active seat suspension. It shows the practical implementation of the force control system for pneumatic spring which was mounted in mass-produced seat suspension. Output control function for pressure valve of pneumatic supply system was proposed. The developed solution allowed to carry out the research of air spring applied to a semi-active suspension system.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Dindorf R. „Elastyczne aktuatory pneumatyczne”. Monografie, Studia, Rozprawy. M55. Kielce: Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, 2013, s. 203.
2. Guglielmino E. i in. „Semi-active Suspension Control: Improved Vehicle Ride and Road Friendliness”. London: Springer-Verlag, 2008.
3. Maciejewski I., Krzyżyński T. “Control design of semi-active seat suspension systems”. Journal of Theoretical and Applied Mechanics. 49, 4 (2011): s. 1151–1168.
4. Mizuno T., Murashita M., Takasaki M., Ishino Y. “Pneumatic active vibration isolation systems using negative stiffness”. Trans. SICE. 41, 8 (2005): s. 676–684.
5. Nader M. „Modelowanie i symulacja oddziaływania drgań pojazdów na organizm człowieka”. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2001.
6. Takosoglu J.E., Dindorf R., Laski P. “Rapid prototyping of fuzzy controller pneumatic servo-system”. International Journal of Advanced Manufacturing Technology. 40, 3–4 (2009): s. 349–361.
7. Tora G. “Synthesis of the active cab suspension mechanism”. Advanced Materials in Machine Design. Trans Tech Publications Ltd. 542 (2013): s. 219–231.
8. Woś P., Dindorf R. “Aktywny układ zawieszenia siedziska maszyny roboczej”. Logistyka. 6 (2014): s. 11355–11360.
9. Woś P., Dindorf R., Mazur S. „Układ sterowania serwonapędem elektropneumatycznym przy zastosowaniu laserowej metody pomiaru przemieszczenia”. Pomiary Automatyka Kontrola. 6 (2013): s. 574–577.