Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[71280] Rozdział:

Zielona przestrzeń rozrywki w mieście - istotny element problematyki edukacyjnej

(ZIELONA PRZESTRZEŃ ROZRYWKI W MIEŚCIE - ISTOTNY ELEMENT PROBLEMATYKI EDUKACYJNEJ)
w książce:   Badania Interdyscyplinarne w Architekturze 2
ISBN:  978-83-9947871-4-1
Wydawca:  Politechnika Śląska
Opublikowano: 2017
Miejsce wydania:  Gliwice
Seria wydawnicza:  BIWA
Numer w serii wydawniczej:  2
Liczba stron:  10
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Joanna Gil-Mastalerczyk orcid logo WBiAKatedra Architektury i Urbanistyki**Takzaliczony do "N"Architektura i urbanistyka10020.00.00  

Grupa MNiSW:  Autorstwo rozdziału w monografii z listy wydawnictw 2019
Punkty MNiSW: 20




Streszczenie:

Artykuł prezentuje przykład rozwiązań przestrzennych w terenach miejskich, gdzie projektowane są odważne budowle architektoniczno-urbanistyczne wykorzystujące walory naturalne środowiska, oraz wysokiej jakości architekturę i design. Powszechność takiej jakości struktur miejskich obecnie jest wynikiem zapotrzebowania społeczności, stąd podjęcie poszukiwań na polu edukacji architektonicznej, która niewątpliwie ma znaczący wpływ na jakość architektury i urbanistyki, w tym na przestrzenie rozrywki. Innowacyjna zielona architektura powinna łączyć technikę budowlaną z naturą oraz pełnić doskonałe funkcje rozrywkowe, rekreacyjne czy integracyjne - dla różnych grup wiekowych. Dlatego praca przyszłego architekta wymaga wysoce odpowiedzialnego i prospołecznego podejścia do kreowania tego typu przestrzeni. Specjalistyczne i wielowątkowe zagadnienia związane z zieloną przestrzenią architektoniczno-urbanistyczną miast zostały ujęte w projektach dyplomowych inżynierskich na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach. Od kilku lat wybierane przez studentów tereny miejskie stanowią przestrzeń, w ramach której przenikają się różnorodne funkcje użytkowe: rozrywki, rekreacji itp., łączące funkcjonalizm z niepowtarzalnością.




Abstract:

The article presents an example of spatial solutions in urban areas, where bold architectural and urban buildings are designed using the natural qualities of the environment and high quality architecture and design. The popularity of the quality of urban structures is now the result of community demand, hence the pursuit of research in the field of architectural education, which undoubtedly has a significant impact on the quality of architecture and urban planning, including on entertainment spaces. Innovative green architecture should combine building techniques with nature and provide excellent entertainment, recreation or integration functions - for different age groups. Then the work of the future architect requires a highly responsible and pro-social approach to the creation of this type of space. Specialistic and many issues related to the green urban architectural and urban space were included in the engineering diploma projects at the Świętokrzyskie University of Technology in Kielce. For the few years, The urban areas chosen by the students are the space where various functional functions are used: entertainment, recreation, etc., combining functionalism with uniqueness.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Łuszczak M., Ptasińska U. (red.): Jak przetworzyć miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Kraków, Wydanie polskie - Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, s. 15.
2. Schneider-Skalska G.: Zrównoważone środowisko mieszkaniowe. Społeczne, oszczędne, piękne. Wydawnictwo Politechnika Krakowska, Kraków 2012, s. 113.
3. Gehl J.: Miasta dla ludzi. Wydawnictwo RAM, Kraków 2014, s. 229.
4. Kałuża M.: "Green Velo Point" jako miejsce identyfikacji regionalnej w Kielcach. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Wydział Budownictwa i Architektury, Katedra Architektury i Urbanistyki. Praca dyplomowa inżynierska - wykonana na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia. Kierownik pracy: dr inż. arch. Joanna Gil-Mastalerczyk, Kielce 2016/2017.
5. Niezabitowska E.: Architektura a środowisko zbudowane, [w:] Środowisko zbudowane w służbie człowieka. Człowiek-potrzeby-środowisko. Materiały Pokonferencyjne. Jubileuszowe Sympozjum Naukowe, Katowice 2005.
6. Ujma-Wąsowicz K., Bielak M.: Urbanistyczne aspekty kształtowania środowiska zbudowanego dla użytkowników grupy wiekowej 50+. [w:] Czasopismo Techniczne Architektura. Wydawnictwo Politechnika Krakowska, 1-A/2/2012, Zeszyt 1, ROK 109, Kraków 2012, s. 269-276.
7. Borówka-Sitnik D., Sieradzka-Kasprzak J.: „Atlas rowerowy Województwo Świętokrzyskie”. Wydawnictwo Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego Biuro Projektu, Kielce 2013.
8. Lewicka M., Bańka A., Psychologia środowiskowa. [w:] Psychologia tom II. Podręcznik Akademicki. – prof. Jan Strelau. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
9. Carmona M. i inni: Public Places, Urban Spaces. The Dimensions of Urban Design, Wydawnictwo Architectural Press. 2008, s. 285.