Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[57800] Rozdział:

Nowoczesne zarządzanie utrzymaniem ruchu w zakładzie przemysłu kruszywowego

w książce:   Innowacje w polskiej nauce w obszarze nauk ekonomicznych. Przegląd aktualnej tematyki badawczej
ISBN:  978-83-947095-1-8
Wydawca:  WYDAWNICTWO NAUKA I BIZNES Sp. z o. o.
Opublikowano: 2016
Liczba stron:  9
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Krystian Milewski25.00  
Joanna Kowalczyk orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**251.67  
Monika Madej orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**251.67  
Dariusz Ozimina orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**251.67  

Grupa MNiSW:  Rozdział w monografii w języku polskim
Punkty MNiSW: 5



Słowa kluczowe:

utrzymanie ruchu  CMMS  Lean  autonomus maintenance  tribologia 


Keywords:

maintenance  CMMS  Lean  autonomus maintenance  tribology 



Streszczenie:

W artykule omówione są kwestie nowoczesnego podejścia do zarządzania utrzymaniem ruchu w przemyśle kruszywowym. Przemysł ten charakteryzuje się dużymi obciążeniami dla maszyn oraz trudnymi warunkami pracy, takimi jak: zapylenie, wibracje, hałas, środowisko korozyjne. Nowoczesny inżynier utrzymania ruchu powinien być nie tylko inżynierem, ale i menadżerem. Bardzo ważne jest połączenie specjalistycznej wiedzy technicznej z elementami zarządzania. Takie działania powinny być wsparte odpowiednimi programami informatycznymi. W artykule przedstawiono rolę programu klasy CMMS (Computerised Maintenance Management Systems) jako systemu komputerowego wsparcia utrzymania ruchu. Nowoczesny inżynier powinien analizować przyczyny usterek w urządzeniach, aby nie doprowadzić do poważnych awarii. Powinno odbywać się to przy wykorzystaniu narzędzi filozofii Lean manufacturing. Inżynier utrzymania ruchu musi dobrze identyfikować środowisko, w którym pracuje dany obiekt techniczny, a także dobierać odpowiednie działania zapobiegawcze w celu minimalizacji uszkodzeń w urządzeniach. W związku z tym poruszono zagadnienia nauki zwanej tribologią oraz przedstawiono, jak ważną rolę odgrywa ona w zakładach przemysłowych, gdzie mamy do czynienia z procesami które towarzyszą tarciu, zużywaniu się itp. Po odpowiedniej identyfikacji uszkodzeń tribologicznych bądź nietribologicznych powinno zostać zaproponowanie właściwe rozwiązanie, np. zastosowanie powłok ochronnych w celu minimalizacji ww. uszkodzeń. Na końcu opisano, jak ważną rolę odgrywa nowoczesne i interdyscyplinarne zarządzanie utrzymaniem ruchu w przemyśle kruszywowym.




Abstract:

The article discusses the issues of the modern approach to the maintenance management of the aggregate industry. This industry is characterized by a heavy-duty machines and difficult working conditions, such as dust, vibration, noise, corrosive
environment. Modern maintenance engineer should not only be an engineer, but also a manager. The combination of technical expertise with management elements is very important. Such measures should be backed up by the proper computer programs. The article presents the role of the program CMMS (Computerized Maintenance Management
Systems) as the computer system of supporting the plant maintenance. The modern engineer should analyze the causes of faults in devices in order to prevent a major accident. This should be done using the tools of Lean manufacturing. Maintenance engineer should properly identify the environment, in which the given technical object works and should
choose the appropriate preventive action to minimize the damage to the devices. Therefore, the issues of science called tribology were presented as well as its very important role in industrial plants, where we are dealing with processes that accompany friction, wear, etc. After the proper identification of tribological or nottribological damage one should propose
the proper solution, such as: using protective coating in order to minimize the damage mentioned above. At the end one has described how important role plays the modern and interdisciplinary maintenance management of the aggregate industry.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ozimina D., Eksploatacja systemów tribologicznych Tom I, 2013, Politechnika Świętokrzyska, 5-20
[2] Materiały Firmy SUR-FBD: http://sur.pl/inne/SURFBD_instrukcjauzytkownika.pdf [dostęp: 08.2016]
[3] Kubik Sz., Autonomiczne utrzymanie ruchu dla operatorów, 2012, ProdPublishing.com, 8-21
[4] Kubik Sz., TPM dla każdego operatora, 2012, ProdPublishing.com, 3-23
[5] Kudliński D., Milewski K., Madej M., i.inn., Zarządzanie gospodarką smarowniczą w zakładzie przemysłu kruszywowego na przykładzie Trzuskawica S.A., 2016, Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy transportowe, 4, 78-82