Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[51360] Artykuł:

Konstrukcja cykli jazdy komunikacji miejskiej w Kielcach

(Construction of the Kielce Driving Cycles)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 2016, Zeszyt: 12, Strony: 1372-1376
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: Grudzień 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Emilia Szumska orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*605.25  
Diana ZielińskaWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*201.75  
Marek Pawełczyk orcid logoWZiMKKatedra Inżynierii Produkcji207.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


Pełny tekstPełny tekst    


Streszczenie:

W artykule zaprezentowano metodologię konstrukcji cykli jazdy. Ustandaryzowane cykle jazdy, wykorzystywane m.in. do badań homologacyjnych, realizowane są w warunkach laboratoryjnych i nie odzwierciedlają rzeczywistych warunków eksploatacji, przez co otrzymane wyniki są nie adekwatne do wielkości emisji szkodliwych związków i zużycia paliwa uzyskiwanych w warunkach rzeczywistych. W związku z tym wiele miast opracowało własne cykle badawcze, odzwierciedlające charaktery-styczny dla nich ruch uliczny. Na podstawie rejestracji parametrów ruchu pojazdu komunikacji miejskiej, prowadzonych w warunkach ruchu drogowego w Kielcach, wyznaczono rzeczywiste i reprezentatywne cykle jazdy, które mogą posłużyć do wyznaczania parametrów energetycznych autobusów z napędem hybrydowym i elektrycznym.




Abstract:

methodology of the driving cycles construction has been presented in the paper. Driving cycle provides a repre-sentative speed-time profile of driving behavior in a specific city or area. The standard driving cycles, such as NEDC, FTP, UDDS, J01, are not representative for real driving patterns. The resulted estimates, based on standard laborato-ry tests, are differ from real-world driving. The Kielce Driv-ing Cycles (KDC) are based on real driving data of city bus. The KDCs reflect unique driving profiles and registered traffic data and characterize the road network, place and level of congestion, number of traffic lights as well as dis-tances between bus stops. Kielce Driving Cycles can be a useful tool for the re-search of energy consumption and pollution evaluation for the vehicle testing taking into account different configura-tions of the hybrid power systems of the urban buses.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Loyson T.J., Konworthy J.R., Austin P.I., Newman P.W.G., The development of driving cycle for fuel consumption and emissions evaluation, Transportation Research Vol. 20 (6), 1986, s. 447-462.
2. Lejda K., Wojewoda P., Cykle jezdne wykorzystywane do badań eksploatacyjnych autobusów miejskich z napędem hybrydowym, Międzynarodowa Konferencja Naukowa w Kijowie, BICHИK №25, 2012, s. 207-213.
3. Chauhan Boski P., Joshi G.J, Purnima Parida, Vehicular speed pattern analysis on access controlled urban roadway in Suran City, Technical Research Organization India Vol. 2, 2015, s. 137-143.
4. Kumar R., Durai B. K., Parida P., Saleh W., Gupta K., Driving cycle for motorcycle using micro-simulation model, Journal of Environmental Protection, Vol. 3, 2012, s. 1268-1273.
5. Saleha W., Kumar R., Kirbya H., Kumarb P., Real world driving cycle for motorcycles in Edinburgh, Transportation Research Part D: Transport and Environment Vol. 14 (5), 2009, s. 326–333.
6. Tzirakis E., Zannikos F., Urban Driving Cycles for Greece, 19th International Transport and Air Pollution Conference 2012 (TAP2012), s. 1-7.
7. Arapatskos C., Chaitidis G., Zafeiris O., New motorcycle driving cycles, Advances in Fluid Mechanics and Heat & Mass Transfer 2012, s. 210-276.
8. Merkisz J. Molik P., Nowak M., Ziółkowski A., Cykle jezdne pojazdów komunikacji miejskiej na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Logistyka 3/2012, s. 1501-1509.
9. Wang B. H., Luo Y.G., Zhang J.W., Simulation of city bus performance based on actual urban driving cycle in China, International Journal of Automotive Technology Vol. 9 (4), 2008, s. 501-507.
10. Fice M., Setlak R., Analiza energetyczna rzeczywistych cykli jazdy, Zeszyty Problemowe – Maszyny Elektryczne Nr 90/2011, s. 99-103.
11. Merkisz J., Bajerlein M., Rymaniak Ł., Siedlecki M., Development of road test to evaluate the fuel consumption in the urban cycle for city buses equipped with hybrid powertrain, Combustion Engines Vol. 162(3), 2015, s. 587-592.
12. Wang J., Huang Y., H. Xie, Tian G., Driving pattern prediction model for hybrid electric buses based on real-world driving data, EVS28 International Electric Vehicle Symposium and Exhibition 2015, s. 1-9.
13. https://www.dieselnet.com/standards
14. http://kielce.pios.gov.pl
15. Lina J., Niemeier D. A., An exploratory analysis comparing a stochastic driving cycle to California’s regulatory cycle, Atmospheric Environment Vol. 36, 2002, s. 5759–5770.
16. D. Młodzińska, E. Szumska, Analiza korzyści płynących z wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach osobowych na drogach dojazdowych do Kielc, Materiały Konferencyjne X International Science Technical Conference, Automotive Safety 2016, s. 209-216.
17. E. Szumska, D. Młodzińska, M. Pawełczyk, Ocena energochłonności napędów konwencjonalnych i napędów hybrydowych w ruchu miejskim, Materiały Konferencyjne X International Science Technical Conference, Automotive Safety 2016, s. 362-369.