Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[48924] Artykuł:

Analiza porównawcza metod badania amortyzatorów hydraulicznych

(Comparative analysis of testing methods of hydraulic shock absorbers)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Tom: 100, Zeszyt: 4, Strony: 25-45
ISSN:  1642-347x
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

zawieszenie samochodowe  amortyzatory  metoda BOGE  metody badań amortyzatorów  diagnostyka 


Keywords:

automotive suspension  shock absorbers  shock absorbers testing methods  diagnostics 



Streszczenie:

W pracy przeprowadzona została analiza porównawcza metod badania własności tłumiących amortyzatorów zamontowanych w pojeździe. Wskazano, że spośród opisywanych w literaturze metod, metoda drgań swobodnych oraz klasyczna metoda BOGE nie są stosowane od wielu lat. Opisano cztery metody wykorzystywane w diagnostyce samochodów: EUSAMA, zmodyfikowaną metodę BOGE, metodę kąta fazowego i metodę THETA oraz dokonano porównania ich zalet i wad. Przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych i symulacyjnych wpływu wybranych parametrów samochodu na wynik ocen diagnostycznych dokonywanych przy pomocy tych metod. W oparciu o przeprowadzoną analizę wskazano dwie najlepsze metody diagnozowania amortyzatorów.




Abstract:

The paper was carried out comparative analysis of methods for testing the damping properties of the shock absorbers mounted in the vehicle. It was pointed out that among the methods described in the literature, the method of free vibration and the classic method BOGE not been used for many years. Describes four methods used in the diagnostics of car: EUSAMA, modified BOGE method, the phase angle method and the THETA method and a comparison of their advantages and disadvantages. The paper presents results of experimental research and simulation of the impact of selected parameters of the car on the outcome of car diagnostic assessments made by these methods. On the basis of the analysis undertaken indicated two of the best methods of diagnosis shock absorbers.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Badania kontrolne samochodów. Praca zbiorowa pod red. C. Bocheńskiego, Warszawa 2000 WKŁ,
[2] Stańczyk T.L., Strachowski P.: Analiza porównawcza badania amortyzatorów metodami BOGE i EUSAMA. Materiały X Konferencji „Diagnostyka maszyn i pojazdów” cz. II. Wyd. ATR Bydgoszcz 1999 r.,
[3] Diagnostyka samochodów. Praca zbiorowa pod red. Z. Lozia, Warszawa 2007 Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,
[4] Bocheński C., Lozia Z., Mikołajczuk J.: Próba obiektywnej oceny metody badań amortyzatorów zamontowanych w pojeździe, zalecanej przez Zrzeszenie EUSAMA. Materiały X Konferencji „Diagnostyka maszyn i pojazdów”, cz. I. Wyd. ATR Bydgoszcz, 1999r, s. 59-70,
[5] Kupiec J., Ślaski G.: Błędy w ocenie zdolności tłumienia amortyzatorów przy badaniu z wykorzystaniem wskaźnika EUSAMA. Diagnostyka vol. 30 t.I, 2004, s. 301-304,
[6] Jurecki R., Jaśkiewicz M., Wdowski.: Badanie wpływu obciążenia pojazdu i ciśnienia w ogumieniu na wartość tłumienia amortyzatorów określaną metodą EUSAMA, Materiały Konferencyjne IX International Science Technical Conference, Automotive Safety 2014, Rajeckie Teplice, 8-10 April 2014, pp. 166-171,
[7] Filipiak R., Jósko M.: Badania wpływu ciśnienia w oponach pojazdów samochodowych na skuteczność tłumienia ich układu zawieszenia, Journal of Research and Application in Agriculture Engineering” 2009, Vol. 54(2), s. 42-47,
[8] Zdanowicz P.: Problematyka oceny stanu amortyzatorów na stanowisku EUSAMA,
[9] Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013r. „W sprawie zakresu i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy takich badaniach”,
[10] Stoßdämpferprüfstand LON-SA2D/FWT für PKW und Transporter bis 1,1 t Achslast verstärkte Version bis 2,0 t Achslast. Bedienungsleitung. 3. Ausgabe, MAHA Maschinenbau Haldenwang GmbH & Co. KG. 2003,
[11] Kuranc A.: Diagnostyczne badania zawieszenia pojazdu w aspekcie zmian parametrów eksploatacyjnych, Inżynieria Rolnicza 8(117)/2009, s. 99-106,
[12] Kupiec J., Ślaski G.: Wpływ siły tłumienia amortyzatora na obciążenia dynamiczne kół i wyniki badań kontrolnych zawieszenia metodami drgań wymuszonych, Materiały TRANSCOMP – International Conference „Computer systems aided science, industry and transport”, 2009, dostępne http://www.grzegorzslaski.pl/public/files3/File/transcomp_2009_g_slaski.pdf,
[13] Tsymberov A.: An Improved Non-Intrusive Automotive Suspension Testing Apparatus with Means to Determine the Condition of the Dampers. SAE Papers No. 960735,
[14] Stańczyk T.L., Strachowski P.: O możliwości ulepszenia metody badania amortyzatorów wg zaleceń EUSAMA, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, seria Mechanika nr 71. Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2000, s. 235-240,
[15] Stańczyk T.L.: Analysis of the possibilities of using the phase angle as a diagnostic parameter in shock absorber examinations. Archives of Transport vol.16. iss.2/2004. pp. 33-50,
[16] Stańczyk T.L.: Wykorzystanie kąta fazowego do diagnostycznej oceny własności tłumiących amortyzatorów hydraulicznych zamontowanych w pojeździe. Materiały II Konferencji N-T „Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne”. Radom 2004, s. 327-341,
[17] Prochowski L.: Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa, 2005,