Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[48700] Artykuł:

Wymiarowanie lotniskowych nawierzchni żelbetowych

(Airfield pavements made of reinforced concrete)
Czasopismo: Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury. Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture   Tom: XXXIII, Zeszyt: 63, Strony: 251-258
ISSN:  2300-5130
Opublikowano: Wrzesień 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Małgorzata Linek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej509.00  
Piotr Nita orcid logo50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

beton zbrojony  beton cementowy  nawierzchnie lotniskowe 


Keywords:

reinforced concrete  cement concrete  airport pavements 



Streszczenie:

W dotychczasowej praktyce budownictwa lotniskowego żelbetowe nawierzchnie stosowane były niezwykle rzadko. Jednakże potrzeba stosowania takich układów konstrukcyjnych w sytuacjach szczególnie uzasadnionych stała się podstawą do przedstawienia tej problematyki w niniejszej publikacji. Przedstawiono w niej problematykę wymiarowania żelbetowych nawierzchni lotniskowych. Celem publikacji była ocena metod wymiarowania płyt żelbetowych przeznaczonych na nawierzchnie lotniskowe. Wykonano analizę wymiarowania płyt wg. klasycznej metody stanów granicznych i porównano z wynikami uzyskanymi dla metody zgodnej z wytycznymi Eurokodu 2. Podstawę analizy stanowiła płyta z betonu klasy C 35/45 ze zbrojeniem umieszczonym w strefie rozciąganej. Jako zbrojenie przyjęto pręty o średnicy 16,0 mm. Na podstawie analizy porównawczej uzyskanych wyników sformułowano wnioski dotyczące zasadności stosowania omawianych metod i ich walorów projektowych.




Abstract:

In the previous airfield construction industry pavements made of reinforced concrete have been used very rarely, however the necessity to use this type of pavements in particular situations justifies the reason why this scientific publication refers to this issue. The work concerns the problem of airfield pavement dimensioning made of reinforced concrete and the evaluation of selected dimensioning methods of reinforced concrete slabs intended for airfield pavements. Analysis of slabs dimensioning, according to classical method of limit states has been performed and it has been compared to results obtained in case of methods complying with Eurocode 2 guidelines. Basis of an analysis was a concrete slab of C35/45 class of reinforcement, located in tension section. Steel bars of 16,0 mm have been used as slab reinforcement. According to com-parative analysis of obtained results conclusions were reached regarding application legitimacy of the discussed methods and their design advantages.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ajdukiewicz A.: Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, Wy-dawnictwo Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków 2009.
[2] Linek M., Nita P.: Analiza pracy betonowej konstrukcji nawierzchni lotniskowej, Logistyka nr 6, 2014.
[3]Nita P.: Betonowe nawierzchnie lotniskowe. Teoria i wymiarowanie konstrukcyjne, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2005.
[4] Praca zbiorowa pod red. M. Knauffa: Podstawy projektowania konstrukcji żelbeto-wych wg Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2006.
[5] PN-EN 10080:2007 Stal do zbrojenia betonu. Specjalna stal zbrojeniowa. Postano-wienia ogólne.
[6] PN-EN 1990:2004 Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
[7] PN-EN 1992-1-1:2008 Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków