Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[46994] Artykuł:

Wear-resistant composite coatings on machine parts

(PRZECIWZUŻYCIOWE POWŁOKI KOMPOZYTOWE NA CZĘŚCI MASZYN)
Czasopismo: Archives of Mechanical Technology and Automation   Tom: 2, Zeszyt: 30, Strony: 191-198
ISSN:  1233-9709
Opublikowano: 2010
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Dariusz Ozimina orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**334.50  
Monika Madej orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**334.50  
Michał Styp-Rekowski33.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

ceramika  powłoka kompozytowa  katalityczne osadzanie bezprądowe  odporność na zużycie 


Keywords:

ceramics  composite coating  electroless catalytic deposition  resistance to wear 



Streszczenie:

W artykule opisano rezultaty badań technologicznych dotyczących określenia właściwych warunków chemicznego osadzania powłok kompozytowych Ni-P-Al2O3 na podłożu metalicznym. Przeprowadzano autokatalityczną redukcję Ni w siarczanie niklu i kąpieli podfosforanu sodu, zawierającego 10-procentowy udział objętościowy nanocząsteczek Al2O3, na stali stopowej 100Cr6. Tribologiczne cechy, tj. odporność na zużycie i współczynnik tarcia powłok, określano na testerze T-01M kulka - tarcza podczas smarowania olejem bazowym. Analiza właściwości osadów 1i-P-Al2O3 potwierdziła, że obecność dyspersyjnej fazy tlenku glinu determinuje odporność
powłoki na zużycie.




Abstract:

In this paper there were discussed results of technological investigations aiming at the determination of appropriate conditions for the chemical deposition of 1i-P-Al2O3 composite coatings, deposited on metallic matrix. Auto catalytic reduction of 1i in nickel sulfate and sodium hypophosphate bath, including 10% volume fractions of nanodispersive Al2O3 particles is treated in the
alloy steel 100Cr6. Tribologic features, i.e. the wear resistance and friction coefficient of the coatings were determined using tester T-01M, a ball-disc tester for mitigated solid friction conditions with oil bases. The analysis of the properties of the 1i-P-Al2O3 deposits confirm that the presence of the dispersion phase of aluminium oxide determines the coating wearability.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1] Madej M., Ozimina D., Piwoński I., The Influence of Tribochemical Reactions of Antiwear Additives on Heterogeneous Surface Layers in Boundary Lubrication, Tribology Letters, 2006, vol. 22, p. 135 ± 141.
[2] Ozimina D., Antiwear Layers in Tribology Systems, Kielce, Kielce University of Technology Publishers 2002 (in Polish).
[3] Ozimina D., The Assessment of ZnDTP Tribochemical Reactivity by Electrochemical Simulation. Lubrication Science, 2000, vol. 13, no. 1, p. 45 ± 57.
[4] Ozimina D., Madej M., Senatorski J., Styp-Rekowski M., The Adsorption of ZDTP on Ceramic, Metallic and Composite Materials, in: Boundary Lubrications. Proc. of Intern. Scientific Conference BALTTRIB 2007, Kovno 2007, p. 146 ± 150.
[5] Ozimina D., Madej M., Styp-Rekowski M., Senatorski J., Generation and Features Assessment of Composite Tribology Coatings during Friction, in: Humidity Surroundings. Proc. of XV Intern. Conference TEMAG 2007, Gliwice ± Ustroń 2007, p. 129 ± 137 (in Polish).
[6] Zhou Q. J., He J. Y., Sun D. B., Chu W. Y., Qiao L. J., Deformation and Fracture of 1ickel Phosphorus Coatings, Sc. Mat., 2006, no. 4, p. 603 ± 608