Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[44984] Artykuł:

Wieloetapowy wtrysk paliwa w silniku Multijet 1.3

(Multiple injection fuel of the MultiJet 1.3 engine)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Zeszyt: 1/92, Strony: 95-107
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik spalinowy  wtrysk paliwa wieloetapowy  struga paliwa  paliwo  paliwo  


Keywords:

combustion engine  multiple injection fuel  stream of fuel  fuel  fuel 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań i analizę procesu wtrysku paliwa w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa. Przedstawiono podstawowe parametry strugi rozpylonego paliwa tj. Zasięg i prędkość przedniego czoła strugi, kąt rozwarcia stożka wypływającej z rozpylacza strugi paliwa, średnią objętościowo-powierzchniową średnicę kropli oraz wielkość dawki paliwa wtryskiwanego podczas cyklu pracy silnika. Badania przeprowadzono na stanowisku dynamometrycznym silnikowym wyposażonym w system do pomiaru wielkości szybkozmiennych.




Abstract:

The article presents the research results and analysis of the fuel injection process of multiple fuel injection engine. It presents also the basic stream parameters of atomizing fuel such as: spray tip penetration, the velocity distributions of spray, spray angle, mean diameter is the Sauter mean diameter and the amount of fuel charge during the engine work cycle. The research were conducted with usage of the dynamometer stand equipped with a fast changing quantities measuring system.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A.: Wybrane zagadnienia procesów cieplnych w tłokowych silnikach spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2003.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Sprawozdanie z grantu Modelowanie wydzielania ciepła i emisji NO ze spalinami w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym olejem napędowym i paliwami pochodzenia roślinnego, nr grantu: 4 T12D 053 28
[3] Ambrozik T.: Proces spalania w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa, praca doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2012r. 107
[4] Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński P., Orliński S.: Wpływ zasilania silnika Perkins 1104C bioetanolem na przebieg procesu wtrysku i podstawowe parametry rozpylania. Logistyka - Nauka 3/2011, s. 21-28. ISBN 978-83-7351-443-0, 2011.
[5] Лышевский А.С.: Процессы рaспыливaния топливa дизельными форсункaми, Москвa, Мaшгиз, 1963.
[6] Orzechowski Z., Prywer J.: Rozpylanie cieczy, WNT, Warszawa 1991.
[7] Orliński S.: Wpływ zasilania silnika rolniczego Perkins 1104c-44 paliwami estrowo-etanolowymi na wybrane parametry procesu wtrysku i spalania w aspekcie ekologicznym, IX Konferencja Naukowo-Techniczna Logistyka Systemy Transportowe Bezpieczeństwo w Transporcie. Wydział Transportu i Elektrotechniki Politechniki Radomskiej. Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk. Szczyrk, 17-20 kwietnia 2012 r. str. 1761-1768. LOGISTYKA 3/12.
[8] Рaзлейцев Н.Ф.: Моделировaние и оптимизaция процессa сгорaния в дизелях, Издaтельское объединение "Bищa школa", Хaрьков 1980.