Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[410] Artykuł:

Driver’s reaction time in a complex road situation (braking with driving Around an obstacle

(Czas reakcji w złożonej sytuacji drogowej (hamowanie podczas omijania przeszkody))
Czasopismo: THE ARCHIVES OF AUTOMOTIVE ENGINEERING (Archiwum Motoryzacji)   Tom: 66, Zeszyt: 4, Strony: 69-82
ISSN:  1234-754X
Opublikowano: Grudzień 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wypadki drogowe  sposób działania kierowców  czas reakcji kierowców 


Keywords:

road accidents  drivers behaviour  drivers reaction time 



Streszczenie:

W pracy przeprowadzona została analiza sposobu reagowania kierowców w sytuacjach drogowych, w których dla uniknięcia wypadku możliwe jest jednoczesne podejmowanie zarówno manewru hamowania, jak i omijania. Pokazano trzy scenariusze symulowanych sytuacji wypadkowych, dla których przeprowadzono badania na torze samochodowym. W dwóch scenariuszach przebadano po stu kierowców, a w trzecim - trzydziestu. Dla każdego scenariusza badani kierowcy wykonywali wiele prób, scharakteryzowanych różnymi wartościami czasu do potencjalnego zderzenia z przeszkodą TTC (time to collision). Pokazano strukturę (udziały procentowe) podejmowanych przez kierowców decyzji o wyborze manewru (manewrów) obronnego. Dla najczęściej podejmowanego działania polegające na łączeniu obu manewrów obronnych - hamowania i omijania, pokazano najczęściej realizowaną sekwencję działań mających zapewnić uniknięcie zderzenia. W pracy podano uzyskane wartości czasu reakcji przy hamowaniu i przy skręcie (omijaniu) dla badanych sytuacji drogowych. Zarówno uzyskane wartości średnie jak i pokazane na wykresach kwantyle zależą od rodzaju sytuacji drogowej, jak i stopnia zagrożenia, którego miarą jest czas TTC.




Abstract:

The way how vehicle drivers react to the road situations where the manoeuvres of braking and driving around an obstacle can be simultaneously carried out has been analysed. Three scenarios of simulated accident situations have been shown for which experiments were carried out on a motor vehicle testing track. Two scenarios were each played out with 100 drivers taking part in the tests and 30 drivers were subjected to tests according to the third scenario. For each of the scenarios, the drivers performed many tests characterized by different time-to-collision (TTC) values. The percentage distribution of specific drivers’ decisions about choosing a defensive manoeuvre (one or more) has been shown. For the action that was taken most often, where both the defensive manoeuvres, i.e. braking and driving around, were combined, the sequence of steps most frequently followed to avoid a collision has been presented. The driver’s reaction time values measured at braking and turning (to drive around an obstacle) have been given for the road situations under consideration. Both the average values obtained from the experiments and the quantiles shown in the graphs depend on the type of road situation and on the degree of risk, a measure of which is the TTC value.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] BURCKHARDT M., BURG H., NÄUMANN E., SCHIEMANN G.: Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der
Ferkehrsunfall, Nr 12/1981, pp. 224-235.
[2] JURECKI R.S., STAŃCZYK T.L.: Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics,
Vol. 47, Issue 5 May 2009, pp. 589-612.
[3] STAŃCZYK T.L., JURECKI R.S.: Fahrerreaktionszeiten in Unfallrisikosituationen – neue Fahrbahn- und
Fahrsimulatorversuche. Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik. 7-8/2008, pp. 235 – 246.
[4] STAŃCZYK T. L., JURECKI R.: Czasy reakcji kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego. (Driver’s reaction
times in the situations of accident hazard). Proceedings of the 3rd Conference “Development of automotive
engineering versus motor insurance”, Wydawnictwo WSB im. J. Chrapka, Radom, 2006, 321–348.
[5] HILLENBRAND, J.: Fahrerassistenz zur Kollisionsvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12,
Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik No. 669, 2008.
[6] FRÖMING, R.: Assessment of integrated pedestrian protection systems. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12:
Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik No. 681, 2008.
[7] JANSSON, J.
JOHANSSON, J.
GUSTAFSSON, F.: Decision making for collision avoidance systems. SAE Paper
2002-01-0403.
[8] STAŃCZYK, T. L.
JURECKI, R. S.
PIENIĄŻEK, W.
JAŚKIEWICZ, M.
KARENDAŁ, M. P.
WOLAK, S.: Badania reakcji
kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym (Tests of driver’s
reactions to a vehicle entering the road from the right side, performed on a track). Proceedings of the Institute
of Vehicles, the Warsaw University of Technology, 1(77)/2010, pp. 307–319.
[9] STAŃCZYK, T. L.
JURECKI, R. S.
ZUSKA, A.
WALCZAK, S.
MANIOWSKI, M.: On-the-track study of the driver’s reaction
to the big lorry entering the crossroads from the right side with limited visibility. A monograph: Problems
of Maintenance of Sustainable Technological Systems, Monographs of the Team for Machinery Operation
Systems at the Polish Academy of Sciences, Committee on Machine Building, Section on Fundamentals of
Machinery Operation, Warszawa, 2012, pp. 140–151.
[10] STAŃCZYK, T. L.: Działania kierowcy w sytuacjach krytycznych. Badania eksperymentalne i modelowe (Driver’s
actions in critical situations. Experimental and model research). Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej
(Publishing House of the Kielce University of Technology), Kielce, 2013.
[11] STAŃCZYK, T. L.
JURECKI, R.: Wpływ złożoności sytuacji i stopnia zagrożenia na sposób reagowania kierowców
(Influence of the complexity of an accident situation and the level of accident threat on the response of
drivers). Proceedings of the Institute of Vehicles, the Warsaw University of Technology, 5(96)/2013, pp. 5–19.
[12] PROCHOWSKI, L.: Mechanika ruchu. Pojazdy samochodowe (Motion mechanics. Motor vehicles). WKŁ
Warszawa 2005.
[13] STAŃCZYK, T. L.
LOZIA, Z.
PIENIĄŻEK, W.
JURECKI, R.: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach
wypadkowych (Research on driver's reactions in simulated accident situations). Proceedings of the Institute
of Vehicles, the Warsaw University of Technology, 1(77)/2010, Warszawa, 2010, pp. 27–52.
[14] JURECKI, R. S.
STAŃCZYK, T. L.
JAŚKIEWICZ, M.: Driver’s reaction time in a simulated, complex road incident.
Transport, 2014, iFirst: pp. 1–12, http://dx.doi.org/doi:10.3846/16484142.2014.913535.