Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[37584] Artykuł:

Czasy reakcji kierowców. Środowiska badań, metodologia i przykładowe wyniki

(Drivers reaction times. research environment, methodology and exemplary results)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 4, Strony: 301-312
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Guzek20.00  
Zbigniew Lozia15.00  
Piotr Zdanowicz20.00  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*152.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*152.00  
Wiesław Pieniążek15.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    


Streszczenie:

Czas reakcji jest jednym z podstawowych parametrów charakteryzujących kierowcę, bardzo istotnym w analizach sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym. W pracy opisano badania dotyczące oceny czasu reakcji, przeprowadzone w trzech środowiskach: na typowym urządzeniu stosowanym w pracowniach psychologii transportu (tzw. reflektometrze), w symulatorze jazdy samochodem (autoPW) oraz na torze samochodowym (Tor Kielce). We wszystkich środowiskach testy przeprowadzono dla tej samej grupy kierowców. W artykule przedstawiono charakterystykę badań w każdym środowisku oraz pokazano przykładowe wyniki.




Abstract:

Reaction time is one of the basic parameters characterizing the driver. It takes on particular significance in the course and analysis of the situation in road traffic accidents. The paper describes research on the evaluation of reaction time. The research was conducted in three environments: a typical device used in the studios of transport psychology, in a driving simulator (autoPW) and on the track car (Tor Kielce). In all environments, tests were performed for the same group of drivers. The article presents the characteristics of research in any environment, and showing exemplary results.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Burckhardt M., Burg H.: Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall, Nr 12/1981, S.224-235.
[2] Fröming R.: Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt- Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr.681, 2008.
[3] Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L.: Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe, DSC 2006 Europe, Paris, October 2006.
[4] Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L., Zdanowicz P.: Research on behaviour of drivers in accident situation conducted in car driver simulator" Journal of KONES. Powertrain and transport. Vol. 16, No. 1. Pp.173-184. ISSN 1231-4005. 2009r.
[5] Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T., Zdanowicz P.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane w symulatorze jazdy samochodem. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, pp.129-140.
[6] Jurecki R. S.: Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska. Politechniki Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce 2005r.
[7] Jurecki R., Stańczyk T.L.: Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics, Vol. 47, Issue 5 May 2009, pp. 589-612.
[8] Lozia Z.: Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa, 2008.
[9] Magister T., Krulec R., Batista M., Bogdanović L.: The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT&apos
05, Bled,21st-22nd April 2005.
[10] McGehee D.V., Mazzae E.N., Baldwin G.H.S.: Driver reaction time in crash avoidance research: validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (IEA 2000), San Diego/USA, (6) 2000.
[11] Muttart J.W.: Driver response in various environments estimated empirically. Materiały Konferencji "Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych". Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków, 2004.
[12] Rotter T.: Metodyka psychologicznych badań kierowców - wersja znowelizowana
Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2003r.
[13] Stańczyk T. L., Jurecki R.: Czasy reakcji kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego. Materiały III Konferencji "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne", Wyd. WSB im. J.Chrapka. Radom, 2006. str. 321-348.
[14] Stańczyk T. L., Jurecki R.: Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, S. 235 - 246.
[15] Stańczyk T., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M., Wolak S.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, str.307-320.
[16] Stańczyk T., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R.: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, str.27- 52.
[17] Törnros J.: Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention, Vol. 27, No 4, 1995, pp. 435-442.
[18] www.policja.pl - Raporty roczne "Wypadki drogowe". [online: dostęp 29 marca 2011].
[19] Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Praca zbiorowa. Wyd. IES Kraków 2002.