Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[37574] Artykuł:

Wpływ wieku i doświadczenia kierowców na uzyskiwane wartości czasów reakcji

Czasopismo: Paragraf Na Drodze. Prawne i kryminalistyczne problemy ruchu drogowego   Zeszyt: 11S, Strony: 339-353
ISSN:  1505-3520
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*30.50  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*30.50  
Zbigniew Lozia20.00  
Wiesław Pieniążek20.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 1


Pełny tekstPełny tekst    
Słowa kluczowe:

Sytuacje przedwypadkowe  zachowanie kierowców  czas reakcji kierowców 


Keywords:

Pre-accident situations  driver behaviour  driver reaction times 



Streszczenie:

Referat jest prezentacją części wyników uzyskanych podczas realizacji pracy badawczej wykonywanej w ramach Grantu MNiSzW. W realizacji badań uczestniczyły zespoły z Politechnik: Świętokrzyskiej, Krakowskiej i Warszawskiej. W pracy przedstawione są
statystyczne analizy czasów reakcji – zarówno przy hamowaniu, jak i przy skręcie, uzyskane podczas badań na torze samochodowym i w symulatorze. Pokazane są różnice czasów wynikające z większego bądź mniejszego doświadczenia kierowców w tym samym wieku. Przedstawione są również analizy zależności czasów reakcji od wieku kierowców. W tym przypadku daje się zauważyć wpływ dwóch przeciwstawnych tendencji. Z jednej strony, wraz z wiekiem słabnie sprawność
psychomotoryczna kierowców, która przyczynia się do wydłużenia czasów reakcji. Z drugiej zaś strony, wraz z wiekiem wzrasta doświadczenie kierowców, które powoduje nieco inny sposób reagowania i kompensuje w znacznym stopniu obniżającą się
sprawność psychomotoryczną.




Abstract:

The paper presents part of results obtained during realisation of the research project sponsored by Polish Ministry of Science and Higher Education. Groups participated in realisation of project came from Kielce University of Technology, Warsaw University of Technology and Kraków University of Technology. Statistic analyses of drivers’ reaction times will be presented for those
driver’s activity, as braking and steering-wheel turning. Research has been performed on the test track as well as in driving simulator. Differences of driver’s reaction times will be shown subsequent from level of driver experiences. Drivers were in the same age. Dependencies: driver’s reaction time vs. driver’s age will also be presented. In this case it is possible to notice contradictory tendencies. Driver’s age decreases psycho-physical efficiency it results in longer reaction time. From the other side, higher age brings bigger experience that can compensate mentioned lowering psycho-physical efficiency.