Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[35204] Artykuł:

The test methods and the reaction time of drivers

(Metody badań a czas reakcji kierowców)
Czasopismo: Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reliability   Zeszyt: 3, Strony: 84-91
ISSN:  1507-2711
Wydawca:  POLISH MAINTENANCE SOC, REDAKCJA KWARTALNIKA EKSPLOATACJA & NIEZAWODNOSC, UL NADBYSTRZYCKA 36, LUBLIN, 20-618, POLAND
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*609.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*406.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

badania kierowców  czas reakcji kierowców  metody badań 


Keywords:

driversapos  tests  reaction time drivers  test methods 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wyznaczaniem czasu reakcji kierowcy. Przeprowadzono krótki przegląd metod wyznaczania czasu reakcji kierowców. Zaprezentowano wyniki własnych badań dotyczących czasu reakcji kierowców w sytuacjach przedwypadkowych. Omówiono scenariusz sytuacji wypadkowej, według którego zostały one przeprowadzone. Przedstawiono wyniki pomiarów czasu reakcji wyznaczone w trzech środowiskach badawczych: na torze badawczym, w symulatorze jazdy samochodem oraz na stanowisku do badań psychotechnicznych. Dokonano porównania otrzymanych wartości czasu reakcji i wyznaczono korelacje pomiędzy nimi.




Abstract:

The paper presents issues related to determination of the driver's reaction time. A brief review of methods for determining the reaction time of drivers has been conducted. The results of own researches on the reaction time of drivers in pre-accident situations have been presented. The scenario of an accident situation according to which they were conducted has been presented. The presentation includes results of measurements of the reaction time set in the three test environments: on a test track, in a driving simulator and on the psychological aptitude test stand. A comparison of the obtained reaction time values has been conducted and the correlation between them has been determined.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Burckhardt M, Burg H. Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall 1981
12: 224-235.
2. Burckhardt M. Fahrwerktechnik: Bremsdynamik und Pkw-Bremsanlagen. Würzburg: Vogel Verl., 1991.
3. Chodnicki P, Guzek M, Lozia Z, Mackiewicz W, Stegienka I. Static autoPW driving simulator, version 2003. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej seria Mechanika, Kielce 2004
79: 157-164.
4. Dannert G. Grundprobleme der Reaktionzeit des Kraftfahrers. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 1998
12: 328-334.
5. Fröming R. Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI. Reihe 12. Verkehrstechnik/ Fahrzeugtechnik 2008
681.
6. Green M. How long does it take to stop? Methodological analysis of driver perception-brake times. Transportation Human Factors 2000
2(3): 195-216.
7. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. L. Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe DSC 2006 Europe, Paris 2006: 221-232.
8. Hillenbrand J. Fahrerassistenz zur Kollisionsvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/ Fahrzeugtechnik 2008
669.
9. Jansson J, Johansson J, Gustafsson F. Decision Making for collision avoidance systems. SAE Paper 2002-01-0403.
10. Jurecki R.S. Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych.. Rozprawa doktorska. Modeling driver behavior in pre-crashes situations. Doctoral dissertation. Politechnika Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce, 2005.
11. Jurecki R. Wypadki drogowe w Polsce, skutki i przyczyny. Road accidents in Poland, the consequences and causes. III Konferencja naukowo- Techniczna "Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych". Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej seria Mechanika 2002
79: 223-232.
12. Jurecki R, Stańczyk T.L. Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics 2009
47 (5): 589-612.
13. Jurecki R. S, Stańczyk T. L, Lozia Z. Badania manewru omijania pojawiającej się przeszkody w warunkach badań na torze oraz w symulatorze jazdy. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005
1(56): 65-78.
14. Kisilowski J, Zalewski J. Wybrane problemy analizy przyczyn wypadków drogowych w Polsce w latach 1995-2004. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2008
1: 37-43.
15. Krause R, de Vries N, Friebel W.-Ch. Mensch und Bremse in Notbremssituationen mit Pkw - neue Erkenntnise zu Prozesszeiten beim Bremsen. Teil 1. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 2007
6: 164-171.
16. Magister T, Krulec R, Batista M, Bogdanović L. The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT'05. Bled, 21st-22nd April 2005.
17. McGehee D.V, Mazzae E.N, Baldwin G.H.S. Driver reaction time in crash avoidance research: validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (IEA 2000). San Diego/USA 2000
6.
18. Nishida Y. Driving characteristics of the elderly: risk compensation of the elderly driver from the viewpoint of reaction behavior. JSAE Review 1999
20: 375-380.
19. Parczewski K. Wnęk H. Wykorzystanie modelu samochodu do analizy ruchu pojazdu po torze krzywoliniowym. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2010
4: 37-46.
20. Schorn M. Quer-und Längsregelung eines Personenkraftwagens für ein Fahrerassistenzsystem zur Unfallvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik 2007
651.
21. Stählin U. Eingriffsentscheidung für ein Fahrerassistenzsystem zur Unfallvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI. Reihe 12. Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik 2008
683.
22. Stańczyk T. L, Jurecki R. Czasy reakcji kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego. Materiały III Konferencji "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne" Radom, 2006. Wyd. WSB im. J. Chrapka: 321-348.
23. Stańczyk T. L, Jurecki R. Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche. Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 2008
07-08: 235 - 246.
24. Stańczyk T., Jurecki R. O przyczynach różnic w publikowanych wartościach czasów reakcji kierowców. Materiały X Konferencji "Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych". Kraków - Szczyrk 2006. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych: 157-171.
25. Törnros J. Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention 1995
27 (4): 435-442.
26. Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Pr. zbiorowa. Kraków: Wyd. IES, 2002.