Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[34254] Artykuł:

Analiza działania zagłówków mechanicznych z zerową prędkością wzdłużną względem głowy

(Working analysis of mechanical headrests at zero longitudinal speed with respect to the head)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 12, Zeszyt: 5, Strony: 175-180
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*1004.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

zagłówek  bezpieczeństwo bierne  zderzenie pojazdów 


Keywords:

headrest  passive safety  collision accident 



Streszczenie:

W pracy zbudowano model matematyczny o trzynastu stopniach swobody przedstawiający człowieka-kierowcę w pozycji siedzącej, zapiętego pasami. Następnie przedstawiono koncepcję wielosekcyjnego zagłówka a w zasadzie idealnej tylnej ochrony głowy i kręgosłupa. Wykonano symulację ochronnego działania tego zagłówka z wykorzystaniem opracowanego modelu człowieka. Uzyskane wyniki wykorzystano do przeprowadzenia analiz wpływu czasu uruchomienia zagłówka oraz stopnia jego napełnienia na właściwości ochronne.




Abstract:

In this paper a mathematical model of 13 degrees of freedom representing the human-driver in a sitting position, fastened with seat belts was built. Then a concept of multiple headrest - an ideal way of the rear head and spine protection was presented. Simulation of the protective action of the headrest with the use of the human model was done. The obtained results were used to conduct studies, showing the influence of the activating of the headrest and its degree of filling on the protective properties of the headrest.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Wicher J.: Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Politechnika Warszawska, Warszawa 1998.
[2] Viano D., Olsen S., Locke G., Humer M.: Neck biomechanical responses with active head restraints: rear barrier tests with BioRID and sled tests with Hybrid III, SAE, Inc., Warrendale 2002.
[3] Jaśkiewicz M.: Symulacyjne badania działania zagłówka aktywnego, Rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2007.
[4] Rokosch U.: Airbag und Gurtstraffer. Vogel Industrie Medien GmbH & Co. KG, Würzburg 2002.
[5] Aktive Kopfstütze mindert das Risiko von Nackenverletzungen, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, Januar 2006.
[6] Schmitt K.-U., Niederer P., Walz F.: Trauma Biomechanics. Introduction to Accidental Injury, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, New York 2004.
[7] Segui-Gomez M.: Driver airbag effectiveness by severity of the crash, American Journal of Public Health, October 2000, Volume 90, Number 10.
[8] Seiffert U., Wech L.: Automotive safety handbook, SAE, Inc., Warrendale 2003.
[9] Viano D. C.: Role of the seat in rear crash safety, SAE, Inc., Warrendale 2002.
[10] Klanner W., Ambos R., Hummel T., Langwieder K.: Unfallverletzungen in Fahrzeugen mit Airbag, Bergisch Glandbach, November 2004.
[11] Jaśkiewicz M., Stańczyk T. L.: Ocena działania aktywnych zagłówków gazowych poprzez porównanie kinematyki ruchu zagłówków i manekina w próbie zderzeniowej, Teka Komisji Motoryzacji 2008, Zeszyt Nr 33-34, s. 159-168.
[12] Jaśkiewicz M., Stańczyk T. L.: The identification of damping and stiffnes parameters of a driver model on the basis of crash tests, Journal of KONES Powertrain and Transport 2009, Vol. 16, No. 1, pp. 229-238.