Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[32740] Artykuł:

DWORZEC PKS W KIELCACH JAKO PRZYKŁAD POLSKIEJ MYŚLI MODERNISTYCZNEJ

(Kielce Bus Station (PKS Station) as an example of Polish modernist thought)
Czasopismo: Środowisko Mieszkaniowe Housing Environment   Zeszyt: 14, Strony: 106-117
ISSN:  1731-2442
Opublikowano: 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Edyta Banachowska orcid logoWBiAKatedra Architektury i Urbanistyki**1008.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 8



Słowa kluczowe:

kompozycja  dworzec  układ komunikacyjny  polski modernizm  dziedzictwo kulturowe  wartość kulturowa  nowatorska myśl  degradacja 


Keywords:

composition  bus station  communications system  Polish modernism  cultural legacy  cultural value  novel thought  decline 



Streszczenie:

Po II wojnie światowej wszystkie miasta, którym nadano rangę miasta wojewódzkiego, rozwijały się prężnie, stając się centrami zakładów przemysłowych i fabryk. Za możliwością pracy podążali masowo mieszkańcy okolicznych wsi i miasteczek, którzy częściowo osiedlali się w nowo powstających osiedlach robotniczych, a częściowo dojeżdżali do pracy komunikacją publiczną. Taki rozwój miasta wpłynął na decyzję o konieczności budowy dworca autobusowego w latach `70 XX wieku. Dzięki założeniom, jakie przyjęli projektanci, udało się stworzyć niespotykany na ówczesne czasy obiekt o nowatorskim układzie komunikacyjnym, niespotykanej kompozycji, nowoczesnej bryle i najnowocześniejszych, dostępnych w kraju rozwiązaniach technicznych. Obiekt, dzięki unikatowej architekturze, szybko stał się wizytówką Kielc i chlubą mieszkańców. W okresie przemian nastąpiło zahamowanie zarówno rozwoju przemysłu jak i transportu publicznego. Nieremontowany obiekt zaczął niszczeć, a przedsiębiorstwo wraz z dworcem zostało sprzedane. Kielecki dworzec PKS wprawdzie uniknął losu wielu innych świetnych dzieł architektonicznych powojennego modernizmu, które zostały wyburzone lub przebudowane, jednak dalej postępuje degradacja tego obiektu, stanowiącego niezwykłą wartość kulturową.




Abstract:

After the World War II all cities granted the rank of the province capitals, throve becoming centres of an industrial plants and factories. Due to newly coming work opportunities, residents of local villages and small towns headed to the cities on a large scale. They partly settled in working-class housing estates and partly commuted with public transport. Such a development of the city influenced the decision on the need for constructing a bus station in 1970s. Thanks to assumptions accepted by the designers it was possible to create an extraordinary for contemporary times object of innovative communications system, unusual composition, modern structure and the most modern technical solutions available in the country. The object, thanks to its unique architecture, quickly became a calling card of Kielce and pride of residents. In the period of transformation, both the growth of industry and the public transport slowed down. Not renovated object started to deteriorate and the enterprise along with the station was sold. Kielce Bus Station admittedly avoided the fate of many other excellent architectural works of the post-war modernism which were knocked down or rebuilt. However, farther a decline of this object, constituting the extraordinary cultural value, is progressing.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. ‘Kielce w XXX-leciu Władzy Ludowej’, issue of Miejski Komitet Frontu Jedności Narodowej, Kielce, March 1974.
2. ‘Kielce 1971-1975’, issue of Miejska Rada Narodowa w Kielcach, Kielce, October 1975.
3. ‘Inżynieria i budownictwo’, issue no 3`86, Warsaw, March 1986.
4. Information brochure Publisher for the opening cremony of the Bus Station in Kielce on 22 July 1984.
5. Private archives the of head designer of construction: MSc Eng. Jerzy Radkiewicz.
6. The manuscript of roads and landform features designer, Eng. Mieczysław Kubala from 19 Feb. 1986, private archives of head construction designer: MSc Eng. Jerzy Radkiewicz.
7. Konstrukcja przestrzenna dworca autobusowego w Kielcach’, Prof. Eng. Jeremi Sieczkowski, Wrocław University of Technology – private archives of MSc Eng. Jerzy Radkiewicz.
8. An open letter to the president of Kielce, 14th June 2013 Kielce, Eng. Arch. Edward Modrzejewski, MSc Eng. Jerzy Radkiewicz.
9. Internet forum: strefabiznesu.echodnia.eu, April 2013.