Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3140] Artykuł:

Badania silnika AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym, FAME i ich mieszaniną

(Investigations into AD3.152 UR engine fuelled by diesel oil, FAME and their blends)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 3, Strony: 61-67
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*152.14  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*253.57  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*152.14  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*152.14  
Stanisław Orliński15.00  
Piotr Orliński15.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik o zapłonie samoczynnym  parametry pracy silnika  indykowane wskaźniki 


Keywords:

compression ignition engine  engine performance parameters  indicated parameters 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono ocenę porównawczą charakterystyk obciążeniowych sporządzonych przy n=1400 obr/min i n=2000obr/min oraz stężeń szkodliwych składników spalin silnika AD3.152UR zasilanego pięcioma paliwami: ON, FAME, B10, B20 i B30. Badania przeprowadzono na hamownianym stanowisku silnikowym wyposażonym w aparaturę kontrolno – pomiarową służącą do: pomiaru operacyjnych parametrów pracy silnika, pomiarów przebiegu zmiany ciśnienia w cylindrze i układzie wtryskowym, wzniosu iglicy wtryskiwacza oraz pomiaru stężeń w spalinach: tlenków azotu NOX, węglowodorów HC, tlenku węgla CO, dwutlenku węgla CO2 i zadymienia spalin D. Pomiar operacyjnych parametrów pracy silnika realizowano z wykorzystaniem hamulca wodnego HS-130. Godzinowe zużycie paliwa mierzono za pomocą dawkomierza paliwa 730 firmy AVL. Eksperymentalnie sporządzone wykresy indykatorowe wykorzystano do wyznaczenia indykowanych wskaźników pracy silnika oraz kąta opóźnienia samozapłonu.




Abstract:

The paper presents comparative assessment of load characteristics taken at n = 1400 rpm and n = 2000 rpm and of the concentrations of harmful components of the exhaust gas from AD3.152UR engine powered by five fuels: diesel oil,, FAME, B10, B20 and B30. The investigations were conducted on the engine test stand equipped with the measurement and control apparatus to measure the engine performance parameters, the pattern of pressure changes in the cylinder and the injection system, injector needle lift, concentrations of nitrogen oxides (NOX), hydrocarbons (HC), carbon monoxide (CO), carbon dioxide (CO2) in the exhaust gas, and the exhaust gas smoke D. The measurements of the parameters of the engine performance were conducted using the HS-130 water brake. Hourly fuel consumption was measured with AVL730 fuel mass flow meter. Experimentally taken indicator diagrams were used to determine the indicators of the engine performance and the ignition delay angle.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Murugesan A., Umarani C., Subramanian R., Nedunchezhian N.: Bio-diesel as an alternative fuel for diesel engines - A review, Renewable and Sustainable Energy Reviews 13 (2009) 653–662, 2009.
2. Sergey Ushakov, Harald Valland, Vilmar Esoy: Combustion and emissions characteristics of fish oil fuel in a heavy-duty diesel engine, Energy Conversion and Management 65 (2013) 228–238, 2013.
3. Labecki L., Ganippa L. C.: Effects of injection parameters and EGR on combustion and emission characteristics of rapeseed oil and its blends in diesel engines, Fuel 98 (2012) 15–28, 2012.
4. Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
5. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Trzensik E.: Cylinder Pressure Patterns in the SI Engine Fuelled by Methane and by Methane and Hydrogen Blends, Solid State Phenomena Vol. 210 (2014) pp 40-49, Trans Tech Publications, Swizerland, 2014.
6. Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński P., Orliński S.: Wpływ zasilania silnika Perkins 1104C bioetanolem na ekonomiczne i energetyczne wskaźniki jego pracy. LOGITRANS – VIII Konferencja Naukowo – Techniczna Logistyka, Systemy Transportowe, Bezpieczeństwo w Transporcie. Logistyka – Nauka 3/2011, s. 29-36. ISBN 978-83-7351-443-0, 2011.
7. Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński P., Orliński S.: Influence of mixtures of the ethanol of elements with diesel selected emission of the exhaust fumes, LOGITRANS - VIII Konferencja Naukowo – Techniczna Logistyka, Systemy Transportowe, Bezpieczeństwo w Transporcie. Logistyka – Nauka 3/2011, s. 45-51. ISBN 978-83-7351-443-0, 2011.
8. Kruczyński S.: Performance and emission of CI engine fuelled with camelina sativa oil, Energy Conversion and Management 65 (2013) 1–6, 2013.
9. Mohamed Saied Shehata: Emissions, performance and cylinder pressure of diesel engine fuelled by biodiesel fuel, Fuel 112 (2013) 513–522, 2013.
10. Purushothaman K., Nagarajan G.: Performance, emission and combustion characteristics of a compression ignition engine operating on neat orange oil. Renew Energy 2009
34:242–5, 2009.
11. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Sprawozdanie z projektu badawczego Nr 4T12D05328 pt. Model wydzielania ciepła i emisji NOX ze spalinami w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym olejem napędowym i paliwami pochodzenia roślinnego, 2008.