Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[29404] Artykuł:

Assessment of Driver’s Reaction Times in Diverisified Research Environments

(Ocena czasów reakcji kierowcy w róznych środowiskach badawczych)
Czasopismo: Archives of Transport   Tom: 24, Zeszyt: 2, Strony: 149-164
ISSN:  0866-9546
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek GuzekPolitechnika Warszawska; Wydział Transportu20.00  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*202.50  
Zbigniew LoziaPolitechnika Warszawska; Wydział Transportu20.00  
Wiesław Pieniążek20.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*202.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 5


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

analiza wypadków  czas reakcji  ruch drogowy 



Streszczenie:

Czas reakcji jest jednym z podstawowych parametrów charakteryzujących kierowcę, bardzo istotnym w analizach sytuacji wypadkowych w ruchu drogowym. W pracy opisano badania dotyczące oceny czasu reakcji, przeprowadzone w trzech środowiskach: na typowym urządzeniu stosowanym w pracowniach psychologii transportu (tzw. refleksometrze), w symulatorze jazdy samochodem (autoPW) oraz na torze samochodowym (Tor Kielce). We wszystkich środowiskach testy przeprowadzono dla tej samej grupy kierowców. W artykule przedstawiono charakterystykę badań w każdym środowisku oraz pokazano i porównano przykładowe wyniki.




Abstract:

Reaction time is one of the basic parameters that characterize the driver and very important in the analysis of accident situations in road traffic. This paper describes research studies on the reaction time evaluation as conducted in three environments: on a typical device used in the transport psychology labs (the so-called reflexometer), in the driving simulator (autoPW) and on the driving test track (the Kielce Test Track). In all environments, the tests were performed for the same group of drivers. The article presents the characteristics of research in each environment as well as shows and compares exemplary results.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Burckhardt M., Burg H.: Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall, Nr 12/1981, pp. 224-235.
2. Fröming R.: Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr. 681, 2008.
3. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L.: Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe, DSC 2006 Europe, Paris, October 2006.
4. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L., Zdanowicz P.: Research on behaviour of drivers in accident situation conducted in car driver simulator, Journal of KONES. Powertrain and transport. Vol. 16, No. 1. pp.173-184. ISSN 1231-4005 2009.
5. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T., Zdanowicz P.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane w symulatorze jazdy samochodem. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, pp.129-140. Warszawa 2010, (in Polish language).
6. Jurecki R. S.: Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska. Politechnika Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce, 2005 (in Polish language).
7. Jurecki R., Stańczyk T.L.: Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics, Vol. 47, Issue 5, pp. 589-612, May 2009.
8. Lozia Z.: Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa, 2008 (in Polish language).
9. Magister T., Krulec R., Batista M., Bogdanović L.: The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT&apos
05, Bled,21st-22nd April 2005.
10. McGehee D.V., Mazzae E.N., Baldwin G.H.S.: Driver reaction time in crash avoidance research: validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (IEA 2000), San Diego/USA, (6) 2000.
11. Muttart J.W.: Driver response in various environments estimated empirically. Materiały Konferencji "Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych". Instytut Ekspertyz Sadowych w Krakowie. Kraków, 2004.
12. Rotter T.: Metodyka psychologicznych badań kierowców - wersja znowelizowana
Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2003.
13. Stańczyk T. L., Jurecki R.: Czasy reakcji kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego. Materiały III Konferencji "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne", pp. 321-348, Wyd. WSB im. J.Chrapka. Radom 2006 (in Polish language).
14. Stańczyk T. L., Jurecki R.: Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, pp. 235-246.
15. Stańczyk T., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M., Wolak S.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, pp.307-320, Warszawa 2010 (in Polish language).
16. Stańczyk T., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R.: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, pp.27-52, Warszawa 2010 (in Polish language).
17. Törnros J.: Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention, Vol. 27, No 4, pp. 435-442, 1995.
18. www.policja.pl - Annual rapports "Road accidents" [online: access 29.03.2011].
19. Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Praca zbiorowa. Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie. Kraków 2002 (in Polish language).