Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[280] Artykuł:

Badania czasu reakcji młodych kierowców w różnych warunkach pracy realizowane w symulatorze jazdy

(Research the reaction time of young drivers in different conditions of driver work realized in a driving simulator)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 5003-5014
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*10010.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10



Słowa kluczowe:

badania kierowców  czas reakcji kierowców  badania w symulatorze 


Keywords:

reaserach of drivers  driver reaction time  research in driver  simulator 



Streszczenie:

Artykuł zawiera krótki opis symulatora Oktal użytego w badaniach zachowania kierowców w sytuacjach wypadkowych. Znajduje się on na wyposażeniu Katedry Pojazdów Samochodowych i Transportu Politechniki Świętokrzyskiej. Badania zrealizowane z wykorzystaniem symulatora jazdy samochodem dotyczyły badania zachowania się młodych kierowców w dwóch prostych scenariuszach sytuacji drogowych. Celem realizowanych badań było wyznaczenie czasu reakcji kierowców, w różnych warunkach ruchu drogowego (jazda w terenie zabudowanym i na autostradzie). Dokonywano badań w różnych warunkach pracy kierowców (cisza, hałas, rozmowa przez telefon komórkowy itd.). W artykule analizowano, jak warunki pracy kierowcy mogą wpływać na zachowanie się kierowców. Wyznaczono wartości czasu reakcji oraz parametry statystyczne określające czas reakcji badanych kierowców. Czas reakcji kierowców podczas jazdy w terenie zabudowanym okazał się dłuższy (niż na autostradzie).




Abstract:

The article contains a brief description of the Octal simulator used in research of driver behavior in case of emergency situations. It is used in researches in the Department Of Motor Vehicles and Transport Kielce University of Technology. Researches carried out on the driving simulator concerned the behavior of young drivers in two simple scenarios of traffic situations. The aim of the study was to determine the reaction time of drivers in various traffic conditions (in urban areas and on the highway). Work is carried out under different working conditions of drivers (silence, noise, talking on the phone, etc.). The article analyzed how the conditions driver work can influence the behavior of drivers, especially his driver reaction time. The values of reaction time and statistical parameters determining the diversity of reactions examined drivers. Reaction time while driving in urban areas was be longer (than on the highway) in all variants of research.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
Alm H, Nilsson L. Effects of mobile telephone use on elderly drivers behaviour including comparisons to young drivers behaviours. Accident Analysis & Prevention Volume 27, Issue 5, October 1995: 707–715.
2. Baulk SD, Reyner LA, Home JA, Drive Sleepines – Evaluation of Reaction Time Measurement as a Secondary Task, Sleep, vol. 24 no.6, 2001:. 695-698
3. Consiglio W, Driscoll P, Witte M,. Berg W, Effect of cellular telephone conversations and other potential interference on reaction time in a braking response, Accident Analysis and Prevention 35 (2003): 495–500.
4. Ganz S.B., Levin A.Z. , Peterson M.G., Ranawat C.S., Improvement in Driving Reaction Time After Total Hip Arthroplasty Clinical Orthopaedics & Related Research:, August 2003 - Volume 413 – Issue: 192-200.
5. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T., Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment, DSC 2006, Paris 4-6 October 2005: 221-232.
6. Guzek M., Jaśkiewicz M., Jurecki R. S., Lozia Z., Zdanowicz P.: Driver reaction time under emergency breaking a car- research in the driving simulator, Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reability, vol. 14. No 4, 2012: 295-301.
Hindmarch I, Psychomotor function and psychoactive drugs: British Journal of Clinical Pharmacology, Volume 58, Issue 7, December 2004: S720–S740.
8. Jurecki R, Stańczyk T. L, Jaśkiewicz M., Driver's reaction time in a simulated, complex road incident, Transport: 1-12, online 09.08.2014: s. 1-12. DOI:10.3846/16484142.2014.913535
9. Madeley P, Hulley J L, Wildgust H, Mindham R H, Parkinson's disease and driving ability, Neurol Neurosurg Psychiatry 1990
53: 580-582.
10. Ogden E. J.D., H. Moskowitz H, Effects of Alcohol and Other Drugs on Driver Performance, Traffic Injury Prevention, Volume 5, Issue 3, 2004: 185-198.
11. Philip P., Sagaspe P., Moore N., Taillard J., Charles A., Guilleminault C., Bioulac B., Fatigue, sleep restriction and driving performance, Accident Analysis & Prevention, Volume 37, Issue 3, May 2005: 473–478.
12. Spalding T.J.W., J.Kiss , Kyberd P., Turner-Smith A., Simpson A.H. Driver reaction time after total knee replacement, The Journal of Bone & Join Surgery , 8/1994 vol .76-B: 754-756.
13. Zaranka J., Guzek M., Pečeliūnas R., Experimental research on influence of alcohol on drivers psychophysiological quality, TRANSBALTICA 2011, The 7th International Conference, May 5–6, 2011, Vilnius, Lithuania: 155-158.