Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[27840] Artykuł:

The effect of EKO-POWER ecological petrol additive on the ecological parameters of engine operation

(Wpływ ekologicznego dodatku eko-power do benzyny na wskaźniki ekologiczne pracy silnika)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Zeszyt: 1(101), Strony: 65-74
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.67  
Tomasz Ambrozik25.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.67  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.67  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 8


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik spalinowy  składniki spalin szkodliwe  dodatek do benzyny  benzyna bezołowiowa 


Keywords:

internal combustion engine  harmful exhaust gas components  petrol additive  unleaded petrol 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań oraz analizę i ocenę wpływu dodatku EKO-POWER firmy INWEX do benzyny bezołowiowej na godzinowe zużycie paliwa i na stężenia szkodliwych składników spalin: tlenków azotu, węglowodorów, tlenku węgla i dwutlenku węgla. Podczas badań silnik pracował według charakterystyki obciążeniowej przy prędkości obrotowej wału korbowego n=1900 obr/min. Podczas badań silnik zasilany był handlową benzyną bezołowiową i jej mieszaninami z dodatkiem EKO – POWER firmy INWEX: D5 (95% benzyny i 5% dodatku EKO-POWER), D10 (90% benzyny i 10% dodatku EKO-POWER) i D15 (85% benzyny i 15% dodatku EKO-POWER). Obiektem badań był silnik o zapłonie iskrowym FIAT TwinAir 0,9. Stężenia szkodliwych składników spalin mierzono za pomocą analizatora spalin AVL DiCom 4000. Zużycie paliwa mierzono miernicą paliwa produkcji AUTOMEX.




Abstract:

The paper has reported the results of the investigation and assessment of the effect of the addition of the INWEX EKO-POWER additive to unleaded petrol on the hourly fuel consumption and the concentrations of harmful exhaust gas components, namely nitrogen oxides, hydrocarbons, carbon monoxide and carbon dioxide. During the tests, the engine was running according to the load characteristics at a crankshaft rotational speed of n=1900 rpm. During testing, the engine was supplied with commercial unleaded petrol and its mixtures with the INWEX EKO-POWER additive, namely: D5 (95% petrol and 5% EKO-POWER); D10 (90% petrol and 10% EKO-POWER); and D15 (85% petrol and 15% EKO-POWER). The object of testing was a FIAT TwinAir 0.9 spark-ignition engine. The concentrations of harmful exhaust gas components were measured using an AVL DiCom 4000 exhaust gas analyzer. The fuel consumption was measured with a fuel meter manufactured by AUTOMEX.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Conversion of Fiat 0.9 multiair engine to multi-fuelling, Journal of KONES 2013 Powertrain and transport, Warsaw 2013
Vol. 20, No. 4, pp. 9-15, 2013.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Łagowski P.: Fuel impact on emissions of harmful components of the exhaust gas from the CI engine during cold start-up, Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reliability, 17/1, pp. 95-99, 2015.
[3] Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński P., Orliński S.: Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin, Logistyka, 3, pp. 45-51, 2011.
[4] Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
[5] Ambrozik T., Łagowski P.: Wpływ dodatku metanolu i etanolu do benzyny na stężenia szkodliwych składników spalin w silniku o zapłonie iskrowym, czasopismo Logistyka 4, pp. 17-24, 2014.
[6] Ambrozik T.: Internal combustion engine, on-line: http://wmibm-moodle.tu.kielce.pl, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2013.
[7] Baczewski K., Kałdoński T: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, wyd. WKiŁ, 2005.
[8] Gronowicz J.: Ochrona środowiska w transporcie lądowym, wyd. Instytutu technologii Eksploatacji, Radom, 2004.
[9] Łagowski P.: Ocena wskaźników ekonomiczno-energetycznych i ekologicznych turbodoładowanego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI, czasopismo Logistyka 3, 2014.
[10] Podniało A: Paliwa, oleje i smary w ekologicznej eksploatacji, wyd. WNT, Warszawa 2002.
[11] Postrzednik S., Żmudka Z.: Termodynamiczne oraz ekologiczne uwarunkowania eksploatacji tłokowych silników spalinowych, wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2007.
[12] Serdecki W.: Badania silników spalinowych, wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012.
[13] Szczepaniak S., Szczepaniak R.: Ekologiczne dodatki do paliw motorowych, Przemysł Chemiczny, 83/1, pp. 3-4, 2004.
[14] Tylicki H.: Eksploatacja silników spalinowych pojazdów mechanicznych, wyd. PWSZ, Piła, 2005.