Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24571] Artykuł:

Trwałość nawierzchni SMA z dodatkiem wapna hydratyzowanego

Czasopismo: Magazyn Autostrady. Budownictwo drogowo-mostowe   Zeszyt: 5, Strony: 104-110
ISSN:  1730-0703
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej100.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

nawierzchnia asfaltowa  szorstkość  wapno hydratyzowane  kruszywo 



Streszczenie:

W celu zapewnienia wymaganej szorstkości nawierzchni niezbędne jest zastosowanie odpowiednich technologii oraz rodzaju kruszywa, które gwarantują odpowiednią makro- i mikroteksturę nawierzchni (2, 9). Do podstawowych technologii w tym zakresie należy zaliczyć mieszankę mastyksowo-grysową SMA. W zależności od zastosowanego rodzaju kruszywa oraz składu mieszanki mineralnej w czasie eksploatacji może wystąpić zjawisko obniżania lub dalszego wzrostu właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni asfaltowej. W dłuższym okresie eksploatacji nawierzchni podstawową rolę w zapewnieniu jej szorstkości odgrywa materiał mineralny.




Abstract:

In order to provide the required surface roughness it is necessary to use appropriate technology and type of aggregate which provide appropriate macro and mikrotexture of the surface (2, 9). The basic technology in this area include SMA mix. Depending on the type of aggregate and mineral mixture during exploitation, there may occur reduction or further growth in anti-skid properties of the asphalt. In the long term, a fundamental role in ensuring roughness of the surface plays a mineral material.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Harrington E.C.: The desirability function. Industrial Quality Control, Vol 4.
2. Iwański M.: Kruszywo kwarcytowe do mieszanek mineralno-asfaltowych. "Materiały Budowlane", nr 11/2000.
3. Judycki J., Jaskóła P.: Investigations on resistance to action of water and frost of asphalt concrete containing hydrated lime. V International Conference "Durable and Save Road Pavements", Poland, Kielce, 11-12 May, 1999.
4. Luxemburg F.: Limite Hydrate as an Additive to Improve the Adhesion of Bitumen to the Aggregates. II International Conference "Durable and Save Road Pavements", Poland, Kielce, 15-16 May, 1996.
5. Luszawski S.: Nawierzchnie bitumiczne. WKiŁ, Warszawa 1968.
6. Piasta Z., Lenarcik A.: Methods of statistical Multi-criteria optimization. Optimization Methods for Material Design of Cement-based Composites, E & FN Spon, London, New York 1998.
7. Polewska B.: Wpływ rodzaju kruszywa na szorstkość nawierzchni asfaltowej. "Drogownictwo", nr 7/1989.
8. Schellenberg K., Eulitza H.J.: Verbesserung von Asphalteigenschaften durch Einsatz von Kalkhydrat. "Bitumen", no. 1/1999.
9. Sybilski D., Mechowski T.: Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni a technologia wykonania warstwy ścieralnej. "Prace IBDiM", nr 3-4/1998.
10. Instrukcja pomiaru tekstury nawierzchni za pomocą piasku kalibrowanego. "Prace IBDiM", nr 4, Warszawa 1977.
11. System Oceny Stanu Nawierzchni. Warszawa 2001.
12. Warunki techniczne wykonania warstwy podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (M-C-E). IBDiM, zeszyt nr 61/1999.
13. Zasady wykonania nawierzchni z mieszanki SMA (ZW-SMA 95). IBDiM, zeszyt nr 49/1995.
14. Zestaw pomiarowy do badania przyczepności nawierzchni drogowych - SRT-3. IBDiM, Warszawa 1992.