Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24314] Artykuł:

Analysis of glued functions approximating real indicator diagram of engine running on different fuels

(Analysis of glued functions approximating real indicator diagram of engine running on different fuels)
Czasopismo: Journal of KONES Powertrain and Transport   Tom: 15, Zeszyt: 3, Strony: 9-18
ISSN:  1231-4005
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*332.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*332.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*332.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

transport  diagnostyka  silniki spalinowe  wykres indykatorowy  aproksymacja 


Keywords:

transport  diagnostics  combustion engines  indicator diagram  approximation 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono metodykę aproksymacji uśrednionych według 50-ciu realizacji rzeczywistych wykresów indykatorowych za pomocą funkcji sklejanych, analitycznie opisujących postać tych wykresów. Współczynniki funkcji aproksymujących mogą by wykorzystane do diagnostyki i sterowania przebiegiem procesu spalania w tłokowym silniku spalinowym. Celem artykułu jest analiza i ocena porównawcza wpływu warunków pracy silnika AD3.152 UR (zewnętrzna charakterystyka prędkościowa i charakterystyka obciążeniowa), zasilanego różnymi paliwami na wartości w/w współczynników funkcji sklejanych. Zastosowana aproksymacja wykresów indykatorowych zapewnia wygładzenie wykresu indykatorowego w okresie od zamknięcia zaworu dolotowego do otwarcia zaworu wylotowego tzn. w okresie realizacji cyklu pracy silnika w zamkniętym układzie termodynamicznym. Badania eksperymentalne i analizę otrzymanych wyników przeprowadzono dla pracy silnika według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej dla ne less than 1000-2000 obr/min i charakterystyki obciążeniowej sporządzonej przy prędkości obrotowej wału korbowego, odpowiadającej maksymalnemu momentowi obrotowemu silnika.




Abstract:

The paper presents methodology for the approximation of real indicator diagrams, averaged over 50 runs, with the use of glued functions, which analytically describe the form of those diagrams. Coefficients of approximating functions can apply to the diagnostics and control of the combustion process in piston combustion engine. The paper aims to provide an analysis and comparative assessment of the influence of different fuels fuelled AD3.152 UR engine operation conditions (external speed characteristics and load characteristics) on the values of the above-mentioned coefficients of glued functions. The approximation of indicator diagrams accounts for the smoothing of the indicator diagram in the period between inlet valve closure and outlet valve opening, i.e. when the engine working cycle is done in the closed thermodynamic system. Experimental investigations and analysis of results were carried out for the engine operating in the mode of external speed characteristics for ne and in the mode of load characteristics at the crankshaft rotational velocity corresponding to the maximum torque of the engine.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambroziak, A., Wybrane zagadnienia procesów cieplnych w tłokowych silnikach spalinowych, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach, Kielce 2003.
[2] Ambroziak, A., Ambroziak, T., Łagowski, P., Aproksymacja rzeczywistego wykresu indykatorowego funkcjami sklejanymi, XV Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe "Motoryzacyjne Problemy Ochrony Środowiska" organizowane przy współpracy z KONES, PTNSS i PTPE, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, grudzień 2007.
[3] Chomiak, J., Podstawowe problemy spalania, PWN, Warszawa, 1977.
[4] Konorski, B., Krysicki, W., Nomografia i graficzne metody obliczeniowe, zastosowania w technice, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1973.
[5] Sprawozdanie z badań 5120402 wyrobu BIODIESELA D-FAME, Zleceniodawca, Rafineria Trzebinia S.A.
[6] Świadectwo Jakości Nr BM-101/209a/2005 oleju napędowego Ekodiesel Ultra D.