Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24254] Artykuł:

Modeling of cylinder pressure in compression ignition engine with use of genetic-fuzzy system. Part 1: Engine fueled by diesel oil

(Modelowanie przebiegu ciśnienia w cylindrze silnika o zapłonie samoczynnym przy pomocy algorytmu genetyczno-rozmytego. Część 1: Silnik zasilany ON)
Czasopismo: Diagnostyka   Zeszyt: 4(48), Strony: 9-12
ISSN:  1641-6414
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Michał Kekez orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**331.33  
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*331.33  
Leszek Radziszewski orcid logoWMiBMKatedra Mechaniki**331.33  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik o zapłonie samoczynnym  modelowanie  system rozmyty  algorytm genetyczny 


Keywords:

diesel engine  modeling  fuzzy systems  genetic algorithms 



Streszczenie:

Praca dotyczy pomiaru i modelowania przebiegów ciśnień w cylindrze silnika o zapłonie samoczynnym. Celem pracy jest budowa analityczno-empirycznego modelu pracy silnika. Przeprowadzono badania eksperymentalne na hamowni oraz opracowano nowy system genetyczno-rozmyty GFSm. Przy jego użyciu zbudowano model pracy silnika, który pozwala przeprowadzać symulację przebiegów ciśnień w cylindrze silnika, dla wszystkich dopuszczalnych prędkości obrotowych wału korbowego. Może także służyć do oceny jakości cykli pracy tłokowych silników spalinowych z dokładnością wymaganą w praktycznych zastosowaniach technicznych.




Abstract:

This paper concerns measurement and modeling cylinder pressure in diesel engines. The aim of this paper is to build the empirical-analytical model of engine work. The experiments on engine test bench were conducted. The new genetic-fuzzy system GFSm was proposed. By means of GFSm, the engine model was built. This model allows simulation of cylinder pressure, for each allowable crankshaft speed. The model can be used to evaluate the quality of working cycles of piston engine with accuracy required in practical technical applications.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Amsden A. A.: KIVA-3V: A Block-Structured KIVA Program for Engines with Vertical or Canted Valves. Los Alamos National Laboratory, LA-13313-MS, 1997.
[2] Brzozowski K., Nowakowski J.: An application of artificial neural network to exhaust emission modelling from diesel engine. Journal of KONES, Internal Combustion Engines, vol. 12, 1-2, 2005, pp. 51-58.
[3] Jakubek S., Keuth N.: A local neuro-fuzzy network for high-dimensional models and optimization. Engineering Applications of Artificial Intelligence, vol. 19, 2006, pp. 705-717.
[4] Kalogirou S. A.: Artificial intelligence for the modeling and control of combustion processes: a review. Progress in Energy and Combustion Science, vol. 29, 2003, pp. 515-566.
[5] Kekez M.: Modeling of work of compression ignition internal combustion engine with use of artificial intelligence methods. PhD dissertation (in Polish), Kielce, 2008.
[6] Kimmich F., Schwarte A., Isermann R. : Fault detection for modern Diesel engines using signal- and process model-based methods. Control Engineering Practice vol. 13, 2005, pp. 189-203.
[7] Kurczyński D.: Influence of vegetable fuels and its blends with diesel oil on parameters of work of compression ignition engine. PhD dissertation (in Polish), Kielce, 2007.
[8] Lee S. H., Howlett R. J., Walters S.D., Crua C .: Fuzzy logic and neuro-fuzzy modelling of diesel spray penetration: A comparative study. Journal of Intelligent and Fuzzy Systems, vol. 18, no. 1, 2007, pp. 43-56.
[9] Rychter T., Teodorczyk A. : Theory of piston engines (in Polish). Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006.