Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[19384] Artykuł:

Infrared mapping technique usage for evaluating the condition of cooperating frictional elements of a drum brake

(Wykorzystanie techniki termowizyjnej do oceny stanu współpracujących elementów ciernych hamulca bębnowego)
Czasopismo: Archives of Transport / Archiwum Transportu   Tom: 18, Zeszyt: 2, Strony: 53-65
ISSN:  0866-9546
Opublikowano: 2006
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*506.00  
Tadeusz Orzechowski orcid logoWiŚGiEKatedra Sieci i Instalacji Sanitarnych506.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

technika termowizyjna  układ hamulcowy  hamulce  stanowisko badawcze 


Keywords:

infrared mapping technique  brakes  testing 



Streszczenie:

W pracy rozpatrzono problem możliwości wykorzystania techniki termowizyjnej do oceny stanu elementów hamulca bębnowego. Przedstawiono budowę stanowiska bezwładnościowego do badania hamulców, wzbogaconego o możliwość pomiaru rozkładu temperatury metodą termowizyjną. Wykazano, że na stanowisku można badać proces hamowania samochodów osobowych i dostawczych. Przedstawiono wyniki badań czterech bębnów hamulcowych o różnym zużyciu. Pokazano, że istnieje ścisły związek między rozkładem temperatury na zewnętrznej powierzchni bębna, a charakterem współpracy szczęki z bębnem hamulcowym. Przeprowadzono porównanie wyników obliczeniowej oceny zmian temperatury w czasie z wynikami pomiarów metodą termowizyjną.




Abstract:

Infrared mapping technique usage for evaluating the condition of cooperating elements in frictional components of a drum bralce is presented in this paper. Construction of inertial test stand for brake examination with added infrared mapping functionality is presented here. It was shown that both cars and trucks breaking process can be examined using this kind of stand. The paper presents test results for four brake drums in a different condition (various wear levels). It is aIso shown that there is a strong correlation between temperature distribution on the outer surface of the drum and the characteristics of jaw and drum cooperation. Results of computed estimation of temperature changes method were compared with infrared mapping test method results.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
l. Adamczak S., Orzechowski T., Stańczyk T. L.: Application of the thermovision method to the assessment of roundness profiles of elements in motion. Polish Academy of Sciences, Metrology and Measurement Systems, Vol. XI, No. 3, 2004, p. 275-284.
2. Breuer B., Bill K. H.: Bremsenhandbuch. Grundlagen, Komponenten, Systeme, Fahrdynamik. Vieweg Verlag, Wiesbaden, 2003.
3. Dunaevsky V. V.: Prediction of railroad braking temperatures: prediction of average bulk and average surface temperatures of raiload wheels and brake discs. Tribology Transactions, Vol. 34, No. 3, 1991, p. 343-352.
4. Ilinca A., Ilinca F., Falah B.: Numerical and analytical investigation of temperature distribution in a brake drum with simulated defects. International Journal of Vehicle Design, Vol. 26. Nos. 2/3, 2001, p. 146-160.
5. Limpert S.: Brake design and Safety. SAE Int., Warrendale, USA, Pa., 1999.
6. Orzechowski T.: Influence of the state of the mating friction elements of the drum brake on the outer thermal field. Polish Academy of Sciences, Engineering Transactions, No. 1-2, 2002, p. 19-34.
7. Segal L.: Thermal diagnostic method for vehicle brakes. Journal of Testing and Evaluation, No. 26, 1998, p. 506-509.