Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[14074] Artykuł:

Analysis of possibilities for using phase angle as a diagnostic parameter in shock absorber examinations

(Analiza możliwości wykorzystania kąta fazowego jako parametru diagnostycznego w badaniach amortyzatorów)
Czasopismo: Archives of Transport / Archiwum Transportu   Tom: 16, Zeszyt: 2, Strony: 33-50
ISSN:  0866-9546
Opublikowano: 2004
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*1006.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

amortyzatory hydrauliczne  diagnozowanie 


Keywords:

shock absorber  diagnosing 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono koncepcję wykorzystania kąta fazowego jako parametru diagnostycznego w badaniach amortyzatorów hydraulicznych. Zbudowano model dynamiczny układu: samochód - płyta najazdowa testera. Model wykorzystano do symulacyjnej analizy wpływu zmian parametrów samochodu na przebieg kąta fazowego w funkcji częstości kątowej. Wykazano, że zmiany wartości współczynnika tłumienia w zawieszeniu silnie wpływają na zmianę wartości kąta fazowego. Wykazano ponadto, że jego wartość (dla częstości drgań własnych masy resorowanej) słabo zależy od zmian pozostałych parametrów samochodu. Kąt fazowy może być zatem wykorzystywany jako dobry parametr diagnostyczny w badaniach amortyzatorów. W pracy przedstawiono wstępną propozycję sformułowania kryteriów ilościowych oceny diagnostycznej z wykorzystaniem kąta fazowego.




Abstract:

This work presents an idea of using the phase angle as the diagnostic parmeter in shock absorber examination. The dynamie model of the system: car - tester platform was created. The model was used for a simulation analysis of the influence of car parameter changes on the course ofthe phase angle, as the frequency function. Demonstrated was the strong int1uence of the suspension damping coefficient changes on the phase angle changes. It was also demonstrated that the other car parameter changes have the weak influence on the magnitude ofthe phase angle (for the sprung mass resonance frequency). Therefore, the phase angle can be used as a good diagnostic parameter in the shock absorber examination. In this work was the preliminary proposition of forming the quantity criteria of the diagnostic evaluation using the phase angle presented.