Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[13530] Artykuł:

THE SIGNIFICANCE OF DRAWING AND PAINTING IN ARCHITECTURAL DESIGN (AS EXEMPLIFIED BY LE CORBUSIER’S SACRED ARCHITECTURE)

(ZNACZENIE RYSUNKU I MALARSTWA W PROCESIE PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO (NA PRZYKŁADZIE ARCHITEKTURY SAKRALNEJ LE CORBUSIERA))
Czasopismo: Czasopismo Techniczne. Architektura. Wyzwania XXI wieku. Rysować, malować czy skorzystać z komputera   Tom: 3, Zeszyt: 4-A, Strony: 75-82
ISSN:  0011-4561
Opublikowano: 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Joanna Gil-Mastalerczyk orcid logoWBiAKatedra Architektury i Urbanistyki**10013.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 13



Słowa kluczowe:

rysunek  malarstwo  architektura sakralna  Le Corbusier 


Keywords:

drawing  painting  sacral architecture  Le Corbusier 



Streszczenie:

Przyglądając się twórczości Le Corbusiera, można dostrzec, jak powstające rysunki i obrazy przeistaczały się w projekty architektoniczne, stawały się podwalinami dla nowych obiektów, w tym rzeźbiarsko formowanych świątyń - wpisanych na trwałe w tradycję budowli sakralnych. Oryginalne pomysły koncentrował wokół wizji własnego dzieła i bez ograniczeń, przy pomocy szkicu, rysunku, przelewał na papier.
Le Corbusier udowodnił, że współdziałanie i wykorzystanie powiązań rysunku i malarstwa w procesie projektowania architektonicznego - jako wsparcia w celu osiągnięcia lepszych efektów w dążeniu do architektury spełniającej oczekiwania wrażeniowo-estetyczne jej użytkownika, jest ogromnie ważne. Temat ten podjął i wprowadził do procesu projektowego, pozostawiając bogaty materiał dokumentujący.




Abstract:

Looking at Le Corbusier’s works one cannot fail to notice how his drawings and paintings transformed into architectural projects to become the foundations for new objects, including the sculpted forms of sanctuaries which have a permanent place in the tradition of sacred architecture. He centered his original ideas on visions of his works which he put down on paper in an unconstrained manner as sketches and drawings.
Le Corbusier proved that drawing and painting can be used as support for and in collaboration with the architectural design process in pursuit of an architecture that would satisfy the user’s need for aesthetic value and appeal to their senses. He introduced the two into the design process leaving behind abundant documentation.