Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
Nie podano kosztów publikacji ! (W celu uzupełnienia skontaktuj się z Dyrektorem Dyscypliny)

[130230] Artykuł:

Assessment of the visibility of unprotected road users in pedestrian crossing

(Ocena widoczności niechronionych uczestników ruchu drogowego na przejściu dla pieszych)
Czasopismo: ARCHIVES OF ELECTRICAL ENGINEERING   Tom: 73, Zeszyt: 1, Strony: 145-164
ISSN:  1427-4221
Opublikowano: Marzec 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sebastian Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Urządzeń Elektrycznych i Automatyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20.00.00  
Krzysztof Baran Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20.00.00  
Antoni Różowicz orcid logo WEAiIKatedra Energetyki, Energoelektroniki i Maszyn Elektrycznych *Niezaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20.00.00  
Marcin Leśko Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20.00.00  
Lubomir Bena Niespoza "N" jednostkiAutomatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

rozkład luminancji  przejścia dla pieszych  widoczność pieszych  oświetlenie drogowe  bezpieczeństwo ruchu drogoweg 


Keywords:

luminance distribution  pedestrian crossings  pedestrian visibility  road lighting  traffic safety 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań nad poprawą bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym. W oparciu o corocznie aktualizowane statystyki wypadków udostępniane przez Policję, a także obowiązujące nowe przepisy o ruchu pieszych, podjęto szczegółowe prace nad oceną poziomu widoczności pieszych przez kierujących pojazdami w rejonach przejść dla pieszych. Badania przeprowadzono analizując kilka charakterystycznych przypadków przejść dla pieszych występujących w Polsce, w których zastosowano wyłącznie dedykowane oświetlenie przejść, wyłącznie oświetlenie uliczne oraz wariant współistnienia obu powyższych rozwiązań oświetleniowych. Wykonano pomiary natężenia oświetlenia w płaszczyźnie poziomej i pionowej przejść dla pieszych, a wyniki skonfrontowano z odpowiednimi wytycznymi.
Kolejnym krokiem był uzupełniający pomiar rozkładu luminancji płaszczyzny pionowej zawierającej pieszego oraz część tła pod- i nadpoziomego. Widoczność pieszych rozpatrywano w wariantach o dodatnim i ujemnym kontraście, a następnie odniesiono do uzyskanych wyników rozkładu luminacji. Analiza wyników badań wskazała na możliwość ograniczonej widoczności pieszych na przejściach pomimo zadowalających wyników uzyskanych z pomiarów rozkładu natężenia oświetlenia w obrębie przejść.




Abstract:

The article presents selected results of research on improving pedestrian traffic safety. Based on annually-updated accident statistics made available by the police, as well as the new pedestrian traffic regulations in force, detailed work was undertaken to assess the level of visibility of pedestrians by drivers in pedestrian crossing areas. The research was carried out by analyzing several characteristic cases of pedestrian crossings occurring in Poland, in which there was only dedicated lighting for crossings, only street lighting, and a variant of coexistence of both of the above lighting solutions. Illuminance measurements were made in the horizontal and vertical planes of pedestrian crossings, and the results were confronted with the relevant guidelines. The next step involved a complementary measurement of the luminance distribution of the vertical plane containing the pedestrian and a portion of the sub- and super-horizontal background. Visibility pedestrians was considered in positive and negative contrast variants, and was then related to the obtained results of the illumination distribution. The analysis of the results of the study indicated the possibility of limited visibility of pedestrians at the crossings despite the satisfactory results obtained from measurements of the illuminance distribution within the crossings.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Wolska A., Psychophysiology of vision, Lighting technique '09, Collective work of members of the Polish Lighting Committee SEP, Warsaw (2009).
[2] Budzynski M., Gobis A., Guminska L., Jelinski L., Kiec M., Tomczuk P., Assessment of the Influence of Road Infrastructure Parameters on the Behaviour of Drivers and Pedestrians in Pedestrian Crossing Areas, Energies, 14, 3559, (2021), DOI: 10.3390/en14123559.
[3] Kadali B.R., Vedagiri P., Evaluation of pedestrian crossing speed change patterns at unprotected mid-block crosswalks in India. J. Traffic Transp. Eng. (Engl. Ed.) 7, 832–842, (2020), DOI: 10.1016/j.jtte.2018.10.010.
[4] Malin F., Luoma J., Effects of speed display signs on driving speed at pedestrian crossings on collector streets. Transp. Res. Part F Traffic Psychol. Behav., 74, 433–438, (2020), DOI: 10.1016/j.trf.2020.09.004.
[5] Bommel W., Road Lighting. Fundamentals, Technology and Application, Springer, (2015).
[6] Report of the Supreme Chamber of Control. Poland: Safety of Road Traffic Participants
No 125/2021.megainfo/KPB
Department of Public Order and Internal Security, Supreme Audit Office: Warsaw, Poland, (2021).
[7] Symon E., Rzepka P., Road accidents in Poland in 2022, Police Headquarters, Warsaw, (2022).
[8] EN 13201: 2015: Road Lighting, The European Committee for Standardization, Brussels, Belgium, (2015).
[9] https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wytyczne-organizacji-bezpiecznego-ruchu-pieszych-wytyczne-prawidlowego-oswietlenia-przejsc-dla-pieszych, (accessed on 29 June 2023).
[10] Tomczuk P., Assessment model of luminance contrast of pedestrian figure against background on pedestrian crossing, Przegląd Elektrotechniczny., vol. 88, pp. 104–107 (2012).
[11] Tomczuk P., Chrzanowicz M., Mackun T., Budzynski M., Analysis of the results of the audit of lighting parameters at pedestrian crossings in Warsaw. Archives of Transport, vol. 59, pp. 21–39 (2021), DOI: 10.5604/01.3001.0014.9554.
[12] Różowicz S., Paduszyński K., Wachta H., Negative contrast analysis at pedestrian crossings, Przegląd Elektrotechniczny., vol. 98, pp. 229–233 (2022), DOI: 10.15199/48.2022.11.47.
[13] Kępa P., Żagan W., Tereszkiewicz K., Inspection of the range of visibility of a pedestrian equipped with a retro-reflector at night time, Autobusy, vol. 6, pp. 236-241 (2017).
[14] Freedman M., Janoff M.S., Koth B.W., McCunney W., Fixed Illumination for Pedestrian Protection: User’s Manual, FHWA-RD-76-9, Federal Highway Administration, Washington, DC, USA, (1975).
[15] Hasson P., Lutkevich P., Ananthanarayanan B., Watson P., Knoblauch R., Nitzburg M., Field test for lighting to improve safety at pedestrian crosswalks. In Proceedings of the 16th Biennial Symposium on Visibility and Simulation, University of Iowa, Iowa City, IA, USA, (2002).
[16] Gibbons R.B., Hankey J.M., Influence of Vertical Illuminance on Pedestrian Visibility in Crosswalks. Transp. Res. Rec. J. Transp. Res. Board, vol.1973,105–112, (2006), DOI: 10.1177/036119810619730011.
[17] Llinares C., Higuera-Trujillo J., Montanana A., Castilla N., Improving the Pedestrian’s Perceptions of Safety on Street Crossings. Psychological and Neurophysiological Effects of Traffic Lanes, Artificial Lighting and Vegetation, Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 8576, (2020). DOI: 10.3390/ijerph17228576.
[18] Blaha Z., Sokansky K., Novak T., Solution of lighting for pedestrian crossing to increase their visibility, Proceedings of the 2014 15th International Scientific Conference on Electric Power Engineering (EPE), (2014). DOI: 10.1109/epe.2014.6839512 .
[19] Blaha Z., Novak T., Sokansky K., Conflict areas on roads which are illuminated by public lighting. Przegląd Elektrotechniczny, vol. 89, 31–34, (2013).
[20] Yao Q., Wang H., Uttley J., Zhuang X., Illuminance Reconstruction of Road Lighting in Urban Areas for Efficient and Healthy Lighting Performance Evaluation. Appl. Sci., 8, 1646, (2018). DOI: 10.3390/app8091646 .
[21] Mary M., Devaraj G., Theepak T., Pushparaj D., Esther M., Intelligent Energy Efficient Street Light Controlling System based on IoT for Smart City, International Conference on Smart Systems and Inventive Technology (ICSSIT), (2018). ). DOI: 10.1109/ICSSIT.2018.8748324.
[22] Ciobanu I., Golovanov N., Lazaroiu G., Improving energy efficiency for public lighting of pedestrian crossings, International Conference on ENERGY and ENVIRONMENT (CIEM), (2017), DOI: 10.1109/CIEM.2017.8120811.
[23] Li C., Guo C., Han L., Jiang J., Cheng M., Gu J., Loy C., Low-Light Image and Video Enhancement Using Deep Learning: A Survey. IEEE Trans. Pattern Anal. Mach. Intell. 44, 9396–9416, (2022). DOI: 10.1109/tpami.2021.3126387.
[24] ] Wagner J., Fischer V., Herman M., Behnke S., Multispectral Pedestrian Detection using Deep Fusion Convolutional Neural Networks. In Proceedings of the European Symposium on Artificial Neural Networks, Computational Intelligence and Machine Learning, Bruges, Belgium, Volume 587, pp. 509–514, (2016). DOI: 10.1109/icspcc.2017.8242507.
[25] Liu T., Lam K M., Zhao R., Qiu G., Deep Cross-Modal Representation Learning and Distillation for Illumination-Invariant Pedestrian Detection. IEEE Trans. Circuits Syst. Video Technol., 32, 315–329, (2022). DOI: 10.1109/tcsvt.2021.3060162.
[26] Xu D., Ouyang W., Ricci E., Wang X., Sebe N., Learning cross-modal deep representations for robust pedestrian detection. In Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, Honolulu, HI, USA, pp. 5363–5371, (2017). DOI: 10.1109/cvpr.2017.451.
[27] ] Dai X., Yuan X., Wei X., TIRNet: Object detection in thermal infrared images for autonomous driving. Appl. Intell., 51, 1244–1261, (2021). DOI: 10.1007/s10489-020-01882-2.
[28] https://www5.konicaminolta.eu/fileadmin/content/eu/Measuring_Instruments/2_Products/5_Light_and_Display_Measurement/1_Illuminance_Meters/PDF/T-10A_EN.pdf, (accessed on 30 June 2023).
[29] Różowicz S., Use of the mathematical model of the ignition system to analyze the spark discharge, including the destruction of spark plug electrodes, Open Physics., vol. 16, pp. 57-62 (2018), DOI: 10.1515/phys-2018-0011.
[30] Czyżewski D., The Influence of a Photometric Distance on Luminance Measurements, Energies, 16, 4166, (2023), DOI: 10.3390/en16104166.
[31] Tomczuk P., Assessment of the state of pedestrian crossing lighting on the basis of field measurements of luminance, Przegląd Elektrotechniczny., vol. 89, pp. 266–269 (2013).
[32] https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732 (accessed on 30 June 2023).