Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[129550] Artykuł:

Low Power Fan Drive System

(Układ napędowy wentylatora małej mocy)
Czasopismo: Automatyka-Elektryka-Zakłócenia   Tom: 4, Zeszyt: 54, Strony: 76-83
ISSN:  2082-4149
Opublikowano: Grudzień 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Zbigniew Goryca orcid logo Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka25.00.00  
Ewa Zender-Świercz orcid logo WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Takzaliczony do "N"Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka25200.00200.00  
Artur Pakosz Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka25.00.00  
Grzegorz Peczkis Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka25.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 200


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

napęd elektryczny  silnik BLDC  sterowanie bezczujnikowe 


Keywords:

electric drive  BLDC motor  sensorless control 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono konstrukcję układu napędowego do wentylatora małej mocy. Układ ten składa się z bezszczotkowego silnika prądu stałego (BLDC) i niskonapięciowego falownika. Wirnik silnika zbudowany jest z czterech przesuniętych względem siebie warstw, wewnątrz których umieszczone są magnesy trwałe. Taka konstrukcja minimalizuje moment zaczepowy maszyny i gwarantuje bezawaryjną pracę (brak możliwości oderwania się magnesów). Niskonapięciowy falownik zapewnia regulację prędkości obrotowej silnika w szerokim zakresie i ogranicza prąd rozruchowy silnika. W pracy wyjaśniono algorytm sterowania bezczujnikowego zmniejszającego cenę napędu (brak czujników położenia i ich okablowania), porównano silnik dotychczas stosowany z nowym silnikiem i pokazano istotne zmniejszenie poboru mocy przez nowy napęd.




Abstract:

This paper presents the design of a drive system for a low-power fan. This system consists of a brushless DC motor (BLDC) and a low-voltage inverter. The rotor of the motor is built of four offset layers, inside which permanent magnets are placed. This design minimizes the cogging torque of the machine and guarantees trouble-free operation (no possibility of magnets breaking off). A lowvoltage inverter provides motor speed control over a wide range and limits the motor's starting current. The paper explains the algorithm of sensorless control reducing the price of the drive (no position sensors and their wiring), compares the legacy motor with the new motor and shows a significant reduction in power consumption of the new drive.