Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[126670] Artykuł: Dynamic analysis of a steel-concrete railway bridges of Langer type under the influence of a moving loadCzasopismo: Structure and Environment Tom: 15, Zeszyt: 3/2023, Strony: 147-158ISSN: 2081-1500 Opublikowano: 2023 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 70 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: analiza modalna  metoda Newmarka  model MES  obciążenie ruchome  stalowo-betonowe  mosty kolejowe typu Langera  Keywords: modal analysis  Newmark method  FEM model  moving load  steel-concrete railway bridges of Langer type  |
Badanie odpowiedzi dynamicznej stalowo-betonowych mostów kolejowych typu Langera ma ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa takich obiektów pod obciążeniem pociągów dużych prędkości. Symulacje numeryczne na etapie projektowania wymagają znajomości charakterystyk modalnych: częstotliwości drgań własnych, form i tłumienia. Dodatkowo w dynamice mostów kolejowych poddanych działaniu pociągów szybkobieżnych istotne jest sprawdzenie
wpływu efektów dynamicznych na stany graniczne nośności i użytkowalności. W ramach badań analizowano przemieszczenia i przyspieszenia wybranych punktów pomiarowych powstałych od jazdy taborem próbnym. W pierwszym etapie przeprowadzono obliczenia wartości własnych i odpowiadających im wektorów własnych w programie Robot dla dwóch wariantów opisu masy (rozłożonej i dyskretnej). W drugim etapie zbadano przebiegi dynamiczne dla różnych prędkości
pociągów pod kątem przemieszczeń i przyspieszeń punktów pomiarowych za pomocą autorskiego programu MES3D.
The studying the dynamic response of steel-concrete railway bridges of Langer type is huge importance of ensuring the
safety of such structures under high-speed train loads. Numerical simulations at the design stage require knowledge of
the modal characteristics: natural frequencies, shapes and damping. In addition, in the dynamics of railway bridges
subjected to high-speed trains, it is important to check the impact of dynamic effects on the ultimate and serviceability
limit states. As part of the investigations displacements and accelerations of selected measurement points arising from
driving the test rolling stock are analyzed. In the first stage, calculations of the eigenvalues and the corresponding
eigenvectors were carried out in the Robot program for two variants of mass description (distributed and discrete).
In the second stage, dynamic train passages for various vehicle speeds were examined in terms of displacements and
accelerations of measurement points by using the authors’ program MES3D.