Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[126670] Artykuł:

Dynamic analysis of a steel-concrete railway bridges of Langer type under the influence of a moving load

Czasopismo: Structure and Environment   Tom: 15, Zeszyt: 3/2023, Strony: 147-158
ISSN:  2081-1500
Opublikowano: 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Urszula Radoń orcid logo WBiAKatedra Mechaniki, Konstrukcji Metalowych i Metod Komputerowych *Takzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport3370.0040.42  
Waldemar Szaniec orcid logo WBiAKatedra Mechaniki, Konstrukcji Metalowych i Metod Komputerowych *Niespoza "N" jednostki03370.00.00  
Adrian Beko Niespoza "N" jednostki033.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 70


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

analiza modalna  metoda Newmarka  model MES  obciążenie ruchome  stalowo-betonowe  mosty kolejowe typu Langera 


Keywords:

modal analysis  Newmark method  FEM model  moving load  steel-concrete railway bridges of Langer type 



Streszczenie:

Badanie odpowiedzi dynamicznej stalowo-betonowych mostów kolejowych typu Langera ma ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa takich obiektów pod obciążeniem pociągów dużych prędkości. Symulacje numeryczne na etapie projektowania wymagają znajomości charakterystyk modalnych: częstotliwości drgań własnych, form i tłumienia. Dodatkowo w dynamice mostów kolejowych poddanych działaniu pociągów szybkobieżnych istotne jest sprawdzenie
wpływu efektów dynamicznych na stany graniczne nośności i użytkowalności. W ramach badań analizowano przemieszczenia i przyspieszenia wybranych punktów pomiarowych powstałych od jazdy taborem próbnym. W pierwszym etapie przeprowadzono obliczenia wartości własnych i odpowiadających im wektorów własnych w programie Robot dla dwóch wariantów opisu masy (rozłożonej i dyskretnej). W drugim etapie zbadano przebiegi dynamiczne dla różnych prędkości
pociągów pod kątem przemieszczeń i przyspieszeń punktów pomiarowych za pomocą autorskiego programu MES3D.




Abstract:

The studying the dynamic response of steel-concrete railway bridges of Langer type is huge importance of ensuring the
safety of such structures under high-speed train loads. Numerical simulations at the design stage require knowledge of
the modal characteristics: natural frequencies, shapes and damping. In addition, in the dynamics of railway bridges
subjected to high-speed trains, it is important to check the impact of dynamic effects on the ultimate and serviceability
limit states. As part of the investigations displacements and accelerations of selected measurement points arising from
driving the test rolling stock are analyzed. In the first stage, calculations of the eigenvalues and the corresponding
eigenvectors were carried out in the Robot program for two variants of mass description (distributed and discrete).
In the second stage, dynamic train passages for various vehicle speeds were examined in terms of displacements and
accelerations of measurement points by using the authors’ program MES3D.