Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[122390] Artykuł:

ODDZIAŁYWANIE MEDIÓW STOSOWANYCH W EKSPLOATACJI STATKÓW POWIETRZNYCH NA TRWAŁOŚĆ LOTNISKOWYCH NAWIERZCHNI BETONOWYCH

Czasopismo: Journal of KONBiN   Tom: 53, Zeszyt: 1, Strony: 95-108
ISSN:  1895-8281
Opublikowano: 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Małgorzata Linek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport5040.0028.28  
Piotr Nita orcid logo Niespoza "N" jednostki50.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 40



Słowa kluczowe:

etonowa nawierzchnia lotniskowa  media eksploatacyjne  paliwo lotnicze  olej napędowy  olej smarowy  olej hydrauliczny  smar lotniczy 


Keywords:

concrete airfield pavement  operating fluids  aircraft fuel  diesel oil  lubricating oil  hydraulic oil  aviation grease 



Streszczenie:

W publikacji podjęto próbę określenia wpływu mediów stosowanych w eksploatacji statków powietrznych na parametry stwardniałego lotniskowego betonu nawierzchniowego. W badaniach prowadzonych w okresie dłuższym, niż przewidują to obowiązujące normy, określono wpływ oddziaływania tych mediów na trwałość betonu klasy C 30/37 skomponowanego z użyciem kruszywa bazaltowego i granitowego. W badaniach stwierdzono, że omawiane media eksploatacyjne w zróżnicowanym stopniu wpływają destrukcyjnie na lotniskowy beton nawierzchniowy. Stosowane obecnie środki zabezpieczające nawierzchnię przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem spełniają swoją funkcję tylko w ograniczonym zakresie.




Abstract:

The manuscript intends to demonstrate the impact of aircraft operating fluids on the parameters of airfield hardened concrete. In the studies conducted over the longer term than provided for in the applicable standards, the impact of these operating fluids on the durability of C 30/37 concrete composed with the use of basalt and granite aggregate was determined. The tests showed that the discussed operating fluids have a destructive effect
on airfield runway concrete to a varying degree. The currently applied agents that protect runway pavement against its deterioration fulfil their function only in a limited scope.