Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[120710] Artykuł:

Onboarding in Polish Enterprises in the Perspective of HR Specialists

(Onboarding w polskich przedsiębiorstwach w perspektywie specjalistów HR)
Czasopismo: Int. J. Environ. Res. Public Health   Tom: 20(2), Zeszyt: 1512
ISSN:  1660-4601
Opublikowano: Styczeń 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Agnieszka Krugiełka Niespoza "N" jednostki020.00.00  
Grażyna Bartkowiak Niespoza "N" jednostki020.00.00  
Agnieszka Knap-Stefaniuk Niespoza "N" jednostki020.00.00  
Ewa Sowa-Behtane Niespoza "N" jednostki020.00.00  
Ryszard Dachowski orcid logo WBiAKatedra Technologii i Organizacji Budownictwa *****Takzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport2020.004.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 20


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

Słowa kluczowe:zrównoważony rozwój  wprowadzanie na pokład  fazy onboardingu  elementy onboardingu  rodzaje onboardingu  specjaliści HR  pracownicy 


Keywords:

Keywords: sustainable development  onboarding  phases of onboarding  components of onboarding  types of onboarding  HR specialists  employees 



Streszczenie:

W artykule omówiono onboarding w polskich przedsiębiorstwach analizowany z perspektywy specjalistów HR. Tematyka rozważań w artykule mieści się w obszarze szeroko rozumianej troski o zrównoważony rozwój i dobrostan pracowników dostosowujących się do nowego środowiska pracy w okresie adaptacyjnym. Działania podejmowane przez specjalistów HR mają istotny wpływ na zachowanie pracowników oraz ich samopoczucie i satysfakcję w nowym miejscu pracy, w tym zaangażowanie i troskę o wszystkich interesariuszy zaangażowanych w budowanie pozytywnego klimatu psychologicznego w momencie podjęcia pracy. Celem artykułu była identyfikacja praktyk onboardingowych realizowanych w wybranych typach polskich przedsiębiorstw oraz wybranych czynników determinujących wybór konkretnych praktyk, takich jak analiza zależności między typem przedsiębiorstwa a wdrażaniem w nim praktyk onboardingowych, identyfikacja postrzegania tych praktyk przez specjalistów HR w danym wieku iz danym stażem pracy oraz określenie, czy praktyka przydzielania kumpla do nowych pracowników zależy od rodzaju przedsiębiorstwa. Opisane w artykule badanie przeprowadzono w 178 średnich polskich przedsiębiorstwach, z czego 25 to firmy produkcyjne, 34 to firmy handlowe, a 119 to firmy usługowe. W każdym przedsiębiorstwie specjalista HR wypełnił ankietę dotyczącą onboardingu. Analiza zależności pomiędzy typem firmy a rodzajem realizowanego w niej onboardingu (ogólny, stanowiskowy, czy team onboarding) nie wykazały istotnych statystycznie różnic między typami firm biorących udział w badaniu a typem realizowanego w nich onboardingu. Rozbieżności między preferencjami co do poszczególnych praktyk onboardingowych a płcią, wiekiem i stażem pracy specjalistów HR biorących udział w badaniu okazały się istotne statystycznie i wskazują, że firmy produkcyjne częściej przydzielają nowych pracowników w procesie onboardingu niż handlowe i usługowe firmy. Wnioski uzyskane z badań, oprócz wartości poznawczej, mają wartość aplikacyjną np. dotyczącą rekrutacji specjalistów HR. i stażu pracy specjalistów HR biorących udział w badaniu okazały się istotne statystycznie i wskazują, że firmy produkcyjne częściej przydzielają nowego pracownika w procesie onboardingu niż firmy handlowe i usługowe. Wnioski uzyskane z badań, oprócz wartości poznawczej, mają wartość aplikacyjną np. dotyczącą rekrutacji specjalistów HR. i stażu pracy specjalistów HR biorących udział w badaniu okazały się istotne statystycznie i wskazują, że firmy produkcyjne częściej przydzielają nowego pracownika w procesie onboardingu niż firmy handlowe i usługowe. Wnioski uzyskane z badań, oprócz wartości poznawczej, mają wartość aplikacyjną np. dotyczącą rekrutacji specjalistów HR.




Abstract:

The article discusses onboarding in Polish enterprises analyzed from the perspective of HR specialists. The subject of consideration in the article falls within the area of broadly understood concern for the sustainable development and well-being of employees adjusting to a new work environment during their adaptation period. Actions taken by HR specialists have a significant impact on the behavior of employees and their well-being and satisfaction in the new workplace, including commitment and care for all stakeholders involved in building a positive psychological climate at the time of starting work. The aim of the article was to identify onboarding practices implemented in selected types of Polish enterprises and selected factors determining the choice of specific practices, such as analyzing the dependencies between the type of an enterprise and the implementation of onboarding practices in it, identifying the perception of these practices by HR male and female specialists at a given age and with given seniority, and determining whether the practice of assigning a buddy to new employees depends on the type of enterprise. The study described in the article was conducted in 178 medium-sized Polish enterprises, of which, 25 were manufacturing companies, 34 were trading companies, and 119 were service companies. In each enterprise, an HR specialist completed a questionnaire on onboarding. The analysis of the dependencies between the type of company and the type of onboarding implemented in it (general, position, or team onboarding) revealed no statistically significant differences between the types of companies participating in the study and the type of onboarding implemented in them. The discrepancies between preferences for particular onboarding practices and the gender, age, and seniority of HR specialists participating in the study turned out to be statistically significant and indicate that manufacturing companies more often assign a buddy to new employees in their onboarding process than trading and service companies. The conclusions obtained from the research, apart from the cognitive value, have an application value, e.g., regarding the recruitment of HR specialists.