Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[115530] Artykuł:

Experimental testing of longitudinal acceleration in urban buses

Czasopismo: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 1247, The 13th International conference on Automotive Safety (Automotive Safety 2022) 26/04/2022 - 29/04/2022 Kaluza, Slovakia   Tom: 1247, Zeszyt: 012017, Strony: 1-8
ISSN:  1757-899X
Opublikowano: Lipiec 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Andrzej Zuska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Paweł Grabski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takspoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna13.00.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Rafał Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Dariusz Kurczyński orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencyjnych w języku angielskim
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

lateral acceleration  vehicle  vehicle dynamics 



Abstract:

A vehicle’s longitudinal acceleration is one the parameters that characterize a vehicle’s motion dynamics and used, among others, to assess the comfort of public bus passengers. Rapid acceleration and braking performed by urban bus drivers can be deemed by passengers as uncomfortable and dangerous in some situations, especially for standing passengers. This paper presents an analysis of a public bus’s longitudinal acceleration recorded during extreme acceleration and braking attempts. The experimental tests were conducted on dry and wet asphalt and concrete surfaces. The test results allow for the statement that lateral acceleration depends largely on the road’s surface and its type. The maximum longitudinal acceleration values during rapid acceleration, depending on the surface, are within the narrow range of 2.18-2.81 m/s2 . During braking, a public bus’s minimum longitudinal acceleration was within the range of -5.58÷-8.54 m/s2
.