Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[110650] Artykuł:

Diagnostyka techniczna i kształtowanie niezawodności betonowych nawierzchni lotniskowych w toku ich modernizacji i rekonstrukcji

(Technical diagnostics and reability development of concrete airfield pavements in modernization and reconstruction progress)
Czasopismo: Przegląd Komunikacyjny   Tom: 9-10-11, Zeszyt: 1, Strony: 13-17
ISSN:  0033-2232
Opublikowano: 2021
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Małgorzata Linek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport335.001.67  
Piotr Nita Niespoza "N" jednostki33.00.00  
Adam Poświata Niespoza "N" jednostki33.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacje w czasopismach spoza listy 2019
Punkty MNiSW: 5



Słowa kluczowe:

Niezawodność nawierzchni  Jakość robót nawierzchniowych  Stany eksploatacyjne  EFL elementy funkcjonalne lotniska 


Keywords:

Pavement reliability  Quality of pavement works  Operational condition  AFE airport functional elements 



Streszczenie:

Techniczna niezawodność betonowych nawierzchni lotniskowych, kształtuje się przede wszystkim na etapie opracowywanego projektu i jego rozwiązań techniczno-funkcjonalnych we wszystkich rodzajach robót branżowych. W procesie eksploatacji niezawodność techniczną nawierzchni można kształtować w wyniku ich modernizacji i rekonstrukcji. Efekt tych działań zależy przede wszystkim od jakości robót. Obecnie wykonawcy robót dysponują wysokiej jakości materiałami, specjalistycznym sprzętem ograniczającym ingerencję człowieka w procesie przygotowania i wbudowania mieszanki betonowej. Potencjalnie wysokie kwalifikacje personelu technicznego i innych członków załogi wykonujących roboty powinny być gwarancją wysokiej jakości robót. Proces eksploatacji, musi cechować wysoki poziom kultury technicznej i racjonalne procedury utrzymaniowe. W publikacji przedstawiono teoretyczny model niezawodności modernizowanego i rekonstruowanego obiektu lotniskowego, ze zwróceniem szczególnej uwagi na: poprawność i skuteczność technologicznej jego realizacji




Abstract:

The technical reliability of concrete airport pavements evolves mainly when the project and its technical and functional solutions in all types of industry works is being developed. In the operation process, the technical reliability of the pavement can be shaped as a result of its' modernization and reconstruction. The eff ect depends primarily on the quality of the works. Currently, the contractors have high-quality materials and specialized equipment minimising human factor in the process of preparing and placing the concrete mix. Potentially high qualifi cations of technical personnel and other members of the works crew should be a guarantee of high quality works. The operation process must be characterized by a high level of technical culture and rational maintenance procedures. The publication presents the theoretical model of modernized and reconstructed airport's reliability, paying particular attention to the accuracy and effi ciency of its technological implementation.