Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[110540] Artykuł:

Effects of Short-Term Ageing Temperature on Conventional and High-Temperature Properties of Paving-Grade Bitumen with Anti-Stripping and WMA Additives

Czasopismo: Materials   Tom: 14, Zeszyt: 21
ISSN:  1996-1944
Opublikowano: Pażdziernik 2021
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Krzysztof Maciejewski orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport70115.29140.00  
Piotr Ramiączek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport1524.71.00  
Remisova Eva Niespoza "N" jednostki15.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 140


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

bitumen  asphalt binder  ageing  RTFOT  short-term  anti-stripping  wax  WMA  additives  performance grade 



Abstract:

The presented study explores the effects of decreased temperatures utilized in rolling thin-film oven (RTFOT) laboratory short-term ageing of asphalt binders based on 35/50- and 50/70-penetration paving-grade bitumen. Additionally, the effects of three additives used with these binders at different concentrations are evaluated: liquid anti-stripping agent, liquid warm-mix additive, and solid warm-mix additive. The resulting asphalt binders were subjected to basic (penetration at 25 °C, softening point, dynamic viscosity) and functional high-temperature characterization (G*/sin(δ), high critical temperature, non-recoverable creep compliance). It was found that the decreased short-term ageing temperatures may detrimentally impact the high-temperature grade of bituminous binders, but this effect can be mitigated by the use of appropriate additives. What is more, it was found that bituminous binders may respond differently to the aforementioned factors. Based on the results, it is advised that asphalt binders intended for use in warm-mix asphalts should be thoroughly tested to appropriately simulate the mixture production process and its effects.