Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[100620] Artykuł:

Analiza wytężenia nawierzchniowych płyt betonowych pod wpływem naturalnego obciążenia termicznego

Czasopismo: Przegląd Budowlany   Tom: 7-8, Strony: 32-37
ISSN:  0033-2038
Opublikowano: 2020
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Małgorzata Linek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport502.502.50  
Patrycja Piotrowska-Nowak WBiANiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa i transport502.50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacje w czasopismach spoza listy 2019
Punkty MNiSW: 5




Streszczenie:

W referacie omówiono istotę i wpływ obciążenia termicznego na wytężenie oraz ugięcie betonowej płyty nawierzchniowej. Pierwszą część opracowania stanowi wprowadzająca analiza warunków klimatycznych występujących na terenie Polski. Bazując na danych meteorologicznych, pozyskanych z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, przeanalizowano zmianę średniej dobowej temperatury powietrza (w ujęciu godzinowym, dobowym i miesięcznym) oraz zmianę średniej minimalnej temperatury przy powierzchni gruntu. Zakres analiz obejmował dane z 34 stacji pomiarowych rozmieszonych na terenie całego kraju oraz lata od 2000 do 2016. Opracowano mapy zasięgu analizowanych zjawisk na analizowanym obszarze w wybranych okresach. W kontekście uzyskanych wyników omówiono wpływ poszczególnych czynników klimatycznych na pracę betonowej płyty z przeznaczeniem do budowy dróg i lotnisk oraz wskazano możliwe niepożądane skutki związane z destrukcyjnym oddziaływaniem warunków klimatycznych. Zasadnicza część opracowania obejmuje analizę numeryczną wpływu gradientów temperaturowych przyjętych na podstawie średniej minimalnej temperatury przy powierzchni gruntu na zmianę rejestrowanych odkształceń. Z uwagi na zróżnicowanie warunków klimatycznych Polski do szczegółowych analiz wytężenia wytypowano dwie reprezentatywne stacje pomiarowe. W celu uzyskania najbardziej przekrojowych analiz, jako kryterium kwalifikacji przyjęto położenie geograficzne w orientacji południkowej (stacja pomiarowa Ustka- wysunięta najdalej na północ oraz stacja pomiarowa Zakopane- wysunięta najdalej na południe Polski). Zamodelowano w programie Autodesk Robot Structural Analysis Professional 2018 płytę betonową o wymiarach w planie 5x5 m oraz grubości 30 cm wykonaną z betonu klasy C25/30 o ciężarze właściwym γ= 24,53 kN/m3 charakteryzującą się modułem sprężystości E=31000 MPa, współczynnikiem Poissona ʋ=0,2 oraz współczynnikiem rozszerzalności termicznej 10-5 1/oC.W analizie numerycznej uwzględniono wpływ podparcia płyty poprzez zamodelowanie podpór sprężystych o współczynniku reakcji podłoża Kz równym 50000 kN/m. Wyznaczono maksymalne naprężenia główne w ujęciu miesięcznym oraz maksymalne przemieszczenia pionowe płyty betonowej w narożu oraz obszarze środka płyty, a także określono maksymalne deformacje płyty. Uzyskane wyniki przedstawiono w sposób graficzny w postaci map rozkładu naprężeń oraz ugięć. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że Metoda Elementów Skończonych jest narzędziem niezbędnym do wymiarowania betonowych nawierzchni drogowych i lotniskowych w ujęciu obciążeń termicznych.