Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[99280] Artykuł:

LIFE CYCLE COST (LCC) LEVEL OF AN URBAN TRANSPORT FLEET WITH DIFFERENTIATED SHARE OF BUSES WITH ALTERNATIVE DRIVE SYSTEMS

Czasopismo: Communications   Tom: 22, Zeszyt: 3, Strony: 68-77
ISSN:  1335-4205
Opublikowano: Lipiec 2020
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna5035.0023.33  
Rafał Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2517.5023.33  
Marek Pawełczyk orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2517.5023.33  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 70


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

LCC  city bus  alternative drive 



Abstract:

In recent years, there has been a significant increase in the number of buses operated by urban public transport
companies powered by alternative fuels and equipped with alternative drive systems. In addition to economic factors,
operators should also take environmental aspects into account when purchasing new vehicles. In this case, a useful
criterion for selecting a vehicle is the Life Cycle Cost (LCC), which, in addition to the cost of purchasing a bus,
takes into account the necessary expenses associated with its maintenance, operation, decommissioning, as well as
emissions costs. This paper presents a study of the LCC values, estimated for the entire bus fleet based on several bus
replacement variants, taking into account different shares of alternative buses in the transport fleet. Analyses have
shown that replacing conventional buses by the compressed natural gas (CNG) powered buses will reduce life cycle cost
by 27% compared to the LCC level in 2019. Increasing the share of electric buses in the fleet will significantly reduce the
level of emissions of harmful substances contained in exhaust gases