Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[9824] Artykuł:

Energochłonny zderzak tylny samochodu ciężarowego - element zapewnienia kompatybilności pojazdów

(Energy-absorbing under-ride guard of trucks - the factor of assurance of vehicles compatibility)
Czasopismo: Archiwum Motoryzacji   Zeszyt: 1, Strony: 3-20
ISSN:  1234-754X
Opublikowano: 2002
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*1006.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

badania symulacyjne zderzaka energochłonnego  bezpieczeństwo kierowcy  energochłonny zderzak 



Streszczenie:

W pierwszej części artykułu przedstawiono problem kompatybilności pojazdów samochodowych. Wskazano podstawowe przyczyny braku kompatybilności. Wykazano, że istniejące uregulowania prawne są niedoskonałe i należy je traktować jako pierwsze przybliżenie rozwiązania problemu. W drugiej części artykułu przedstawiono koncepcję energochłonnego zderzaka tylnego samochodu ciężarowego. Podane zostały wyniki symulacyjnych badań tego zderzaka. Przedstawiono metodę wyznaczania optymalnych parametrów nieliniowych charakterystyk elementu sprężystego i tłumiącego zderzaka. Pokazano przebieg w czasie podstawowych parametrów charakteryzujących proces zderzenia samochodu osobowego z samochodem ciężarowym wyposażonym w proponowany zderzak.




Abstract:

In the first parts of this paper was presented the problem of compatibility of vehicles. It was indicated the ground reason of the absence of compatibility. It was demonstrated that the existing low background isn't perfect and should to treat him as first approximation of solution of problem. In the second parts of this paper was presented the conception of energy-absorbing under-ride guard of trucks. It was given the results of simulations investigation of this guard. The calculations method of optimal parameters of non-linear characteristics of spring and damping elements of guard was presented. It was show the time course of basic parameters the characterised the process car crash with truck equip with proposed guard.