Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[72080] Artykuł:

THE IMPACT OF AGEING ON THE BITUMEN STIFFNESS MODULUS USING THE CAM MODEL

Czasopismo: The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering   Tom: 13, Zeszyt: 1, Strony: 34-39
ISSN:  1822-427X
Wydawca:  VILNIUS GEDIMINAS TECH UNIV, SAULETEKIO AL 11, VILNIUS, LT-10223, LITHUANIA
Opublikowano: 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Małgorzata Cholewińska orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport336.67.00  
Marek Iwański orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport336.67.00  
Grzegorz Mazurek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport336.67.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 20
Klasyfikacja Web of Science: Article


DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Keywords:

Christensen-Anderson-Marasteanu (CAM) model  long-term ageing  short-term ageing  viscoelasticity  warm mix asphalt technology 



Abstract:

This article presents the results of the viscoelastic properties of the polymer-modified bitumen produced in Warm Mix Asphalt technology. A Fischer-Tropsch synthetic wax and a liquid surface-active agent (fatty amine) were used as bitumen viscosity-reducing modifiers. All tested parameters were determined after short-term and long-term ageing. The complex modulus G* and phase angle delta were measured with a cone-plate rheometer. All dynamic tests were performed at 60 degrees C within the frequency range from 0.005 Hz to 10 Hz. On the basis of the rheological index R determined using the Christensen-Anderson-Marasteanu (CAM) model, it was found that the fatty amine additive slowed down the agehardening process in the bitumen. In contrast, the synthetic wax increased the stiffness of the bitumen at all levels tested, regardless of the type of ageing simulation process.