Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[63630] Artykuł:

YOUNG ADULT DRIVERS: SIMULATED BEHAVIOUR IN A CAR-FOLLOWING SITUATION

(ZACHOWANIE MŁODYCH KIEROWCÓW W NIEBEZPIECZNEJ SYTUACJI DROGOWEJ PODCZAS JAZDY W KOLUMNIE)
Czasopismo: Promet – Traffic&Transportation   Tom: 29, Zeszyt: 4, Strony: 381-390
ISSN:  0353-5320
Wydawca:  SVENCILISTE U ZAGREBU, FAKULTET PROMETNIH ZNANOSTI, VUKELICEVA 4, ZAGREB, 10000, CROATIA
Opublikowano: 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Rafał Stanisław Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna7012.35.00  
MILOŠ Poliak Niespoza "N" jednostki15.00.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna152.65.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Słowa kluczowe:

symulator  młodzi kierowcy  czas reakcji  autostrada o 2 pasach ruchu  jazda w kolumnie 


Keywords:

simulator  young driver  response time  two-lane motorway  car-following situation 



Streszczenie:

Niniejsza publikacja zawiera opis badań realizowanych w symulatorze prowadzonych z udziałem młodych kierowców, którzy są grupą podwyższonego ryzyka wypadkowego. Celem prowadzonych badań było określenie sposobu ich reagowania w symulowanych sytuacjach na autostradzie. Jednym z problemów bezpieczeństwa ruchu na takiej drodze jest niezachowanie odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego, co może doprowadzić do najechania. Symulowane sytuacje dotyczyły sytuacji podejmowanego przez pojazd poprzedzający gwałtownego hamowania. Eksperymenty przeprowadzono na prawym pasie autostrady w różnych odległościach od pojazdu poprzedzającego (10-50 metrów). Wykorzystano dwie wersje scenariusza. W pierwszej wersji nie występowały obok pojazdu badawczego inne pojazdy, natomiast w drugiej wersji scenariusza zarówno za pojazdem, jak i na lewym pasie ruchu były one obecne. W symulowanej sytuacji, kierowcy mogli dowolnie realizować następujące manewry obronne: hamowanie ze sterowaniem lub tylko hamowanie. Czasy reakcji kierowcy zarejestrowanych w dwóch wersjach scenariusza analizowano statystycznie. Dane testowe zostały wykorzystane do określenia, jakie awaryjne manewry były wykonywane przez kierowców w symulowanych sytuacjach drogowych. Badania pokazują, że otoczenie pojazdu może mieć znaczny wpływ na rodzaj manewrów awaryjnych oraz czas reakcji kierowcy.




Abstract:

This paper provides a description of driver testing in a simulator. As young drivers are more susceptible to collisions, this was done to determine how young drivers behaved in simulated road situations on a motorway. One of the traffic safety concerns is the failure to keep a proper distance from the vehicle in front, which may result in a rear end collision. The tests simulated car-following situations in which the preceding vehicle performed emergency braking. The experiments were conducted for two scenario variants using different distances from the vehicle in front. The drivers could perform the following emergency manoeuvres: braking with steering away or only braking. The driver response times were compared and analysed statistically. The results were used to determine the emergency manoeuvres performed by the drivers in the simulated road situations. The study reveals that the vehicle surroundings may have a considerable influence on the type of emergency manoeuvres and the driver response time.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Spalding TJW, Kiss J, Kyberd P, Turner-Smith A, Simpson AH. Driver reaction time after total knee replacement. The Journal of Bone & Join Surgery. 1994
8(76-B):754-756.
[2] Ganz SB, Levin AZ, Peterson MG, Ranawat CS. Improvement in Driving Reaction Time After Total Hip Arthroplasty. Clinical Orthopaedics & Related Research. 2003
413:192-200.
[3] Madeley P, Hulley JL, Wildgust H, Mindham RH. Parkinson's disease and driving ability. Neurol Neurosurg Psychiatry. 1990
53:580-582.
[4] Philip P, Sagaspe P, Moore N, Taillard J, Charles A, Guilleminault C, Bioulac B. Fatigue, sleep restriction and driving performance. Accident Analysis & Prevention. 2005
37(3):473-478.
[5] Baulk SD, Reyner LA, Home JA, Drive Sleepiness-Evaluation of Reaction Time Measurement as a Secondary Task. Sleep. 2001
24 6):695-698.
[6] Ogden EJD, Moskowitz H. Effects of Alcohol and Other Drugs on Driver Performance. Traffic Injury Prevention. 2004
5(3):185-198.
[7] Hindmarch I. Psychomotor function and psychoactive drugs. British Journal of Clinical Pharmacology. 2004
58(7):S720-S740.
[8] Jurecki R. Badania czasu reakcji kierowców w symulatorze w różnych warunkach pracy kierowcy, Logistyka. 2014
6:5003-5014. Polish
[9] McGehee DV, Mazzae EN, Baldwin GHS. Driver reaction time in crash avoidance research: Validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the human factors and ergonomics society annual meeting. SAGE Publications. 2000
3-320-3-323.
[10] Alm H, Nilsson L. Effects of mobile telephone use on elderly drivers behaviour including comparisons to young drivers behaviours. Accident Analysis & Prevention. 1995
27(5):707-715.
[11] Consiglio W, Driscoll P, Witte M, Berg W. Effect of cellular telephone conversations and other potential interference on reaction time in a braking response.
Accident Analysis and Prevention. 2003
35:495-500.
[12] Mohebbi R, Gray R, Tan HZ. Driver Reaction Time to Tactile and Auditory Rear-End Collision Warnings While Talking on a Cell Phone. Human Factors. 2009
51(1):102-110. doi: 10.1177/0018720809333517
[13] Strayer DL, Drew FA. Profiles in driver distraction: Effects of cell phone conversations on younger and older drivers. Human Factors. 2004
46(4):640-649.
[14] Gillberg M, Kecklund G, Åkerstedt T. Sleepiness and performance of professional drivers in a truck simulator: Comparisons between day and night driving. Journal of Sleep Research. 1996
5(1):12-15.
[15] Benderius O, Markkula G, Wolff K, Wahde M. Driver behaviour in unexpected critical events and in repeated exposures-a comparison. Eur. Transp. Res. 2014
6(1):51-60. doi: 10.1007/s12544-013-0108-y
[16] Lee C, Abdel-Aty M. Testing effects of warning messages and variable speed limits on driver behavior using driving simulator. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. 2008
2069(1):55-64.
[17] Muttart J. Influence of Age. Secondary Tasks and Other Factors on Drivers' Swerving Responses before Crash or Near-Crash Events. SAE Technical Paper 2015-01-1417
2015. doi: 10.4271/2015-01-1417
[18] Jurecki R, Stańczyk TL, Jaśkiewicz M. Driver's reaction time in a simulated, complex road incident
Transport 2017. 2017
32(1):44-54. doi: 10.3846/16484142.2014.913535
[19] Jurecki R, Stańczyk TL. Driver reaction time to lateral entering pedestrian in a simulated crash traffic situation.
Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour. 2014
27(Part A):22-36. doi: 10.1016/j.trf.2014.08.006
[20] Jurecki R, Stańczyk TL. Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics. 2009
47(5):589-612.
[21] Więckowski D, Pusty T, Jędrys P. Influence of the vertical load exerted by the trailer on the coupling device on towing vehicle’s steerability and stability, IOP Publishing IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 148,012031
2016. doi: 10.1088/1757-
899X/148/1/01203
[22] Bella F. Driving simulator for speed research on two lane rural roads. Accident Analysis & Prevention. 2008
40(3):1078-1087.
[23] Guzek M, Jaśkiewicz M, Jurecki RS, Lozia Z, Zdanowicz P. Driver reaction time under emergency breaking a car. Research in the driving simulator. Eksploatacja
i Niezawodność - Maintenance and Reliability. 2012
14(2):295-301.
[24] Sheu JB, Wu HJ. Driver perception uncertainty in perceived relative speed and reaction time in car following – A quantum optical flow perspective. Transportation Research Part B: Methodological. 2015
80:257-274.
[25] Kesting A, Treiber M. How reaction time, update time, and adaptation time influence the stability of traffic flow. Compute-Aided Civil and Infrastructure Engineering. 2008
23(2):125-137.
[26] Lefèvre S, Carvalho A, Borrelli F. Autonomous car following: A learning-based approach. In Intelligent Vehicles Symposium (IV). 2015
IEEE:920-926.
[27] Walch M, Lange K, Baumann M, Weber M. Autonomous driving: investigating the feasibility of car-driver handover assistance. AutomotiveUI '15 Proceedings of the 7th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications
2015. p. 11-18. doi: 10.1145/2799250.2799268
[28] Thomas Friedrichs T, Lüdtke A. Modeling Situation Awareness: The Impact of Ecological Interface Design on Driver ’ s Response Times. The Seventh International Conference on Advanced Cognitive Technologies and Applications. 2015
c:47-51.
[29] Eryilmaz U, Tokmak HS, Cagiltay K, Isler V, Eryilmaz NO. A novel classification method for driving simulators based on existing flight simulator classification standards. Transportation research part C: Emerging Technologies. 2014
42:132-146. doi: 10.1016/j.
trc.2014.02.011
[30] Petzoldt T. On the relationship between pedestrian gap acceptance and time to arrival estimates. Accident Analysis & Prevention. 2014
2:127-133. doi: dx.doi.org/10.1016/j.aap.2014.06.01
[31] Brackstone M, McDonald M. Car-following: a historical review. Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour. 1999
2:181-196.
[32] Geistefeldt J, Giuliani S, Vortisch P, Leyn U, Trapp R, Busch F, Rascher A, Celikkaya N. Assessment of level of service on freeways by microscopic traffic simulation, TRB 2014 Annual Meeting
2014. p. 1-17.
[33] Brackstone M, Sultan B, Mcdonald M. Motorway driver behaviour: studies on car following. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2002
5(1):31-46. doi: 10.1016/S1369- 8478(02)00004-9
[34] Kesting A, Treiber M. How Reaction Time, Update Time, and Adaptation Time Influence the Stability of Traffic Flow. Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering. 2008
23:125-137.
[35] Biswas S, Tatchikou R, Dion F. Vehicle-to-Vehicle Wireless Communication Protocols for Enhancing Highway Traffic Safety, IEEE Communications Magazine
Jan 2006. p. 74-82.
[36] Fritzsche HT. A model for traffic simulation. Traffic Engineering and Control. 1994
35(5):317-321.
[37] Jurecki R. Badania i modelowanie reakcji kierowców w sytuacjach zagrożenia wypadkowego, Monografie. Studia, Rozprawy, M84, Kielce
2016. Polish
[38] The National Road Safety Program (Narodowy Program Bezpieczeństwa ruchu drogowego), KBBRD 2013. Polish. Available from: on-line http://www.krbrd.gov.pl/ files/file/NP-BRD-2020_przyjety _przez_ KRBRD.pdf
[39] Vogel K. A comparison of headway and time to collision as safety indicators. Accident Analysis & Prevention. 2003
35(3):427-433.
[40] Green M. "How Long Does it Take to Stop?" Methodological Analysis of Driver Perception-Brake Times. Transportation Human Factors. 2000
2(3):195-216.