Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Technologia recyklingu z asfaltem spienionym jest nową technologią modernizacji dróg. Istotnym elementem wdrożenia jej do wykonawstwa drogowego jest określenie właściwości mechanicznych tego rodzaju materiału podbudowy oraz jej wodo- i mrozoodporności w zależności od ilości zastosowanych materiałów wiążących (lepiszcza i spoiwa). Badania wykonano na mieszankach mineralnych recyklowanej podbudowy z asfaltem spienionym, w których wykorzystano materiał istniejących warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Zawartość lepiszcza asfaltowego wynosiła 2,0%, 2,5%, 3,0% i 3,5%, natomiast cementu 1,0%, 1,5%, 2,0%, 2,5%. Otrzymane wyniki badań poddane procesowi optymalizacji pozwoliły stwierdzić, że przy zastosowaniu już 2,5% asfaltu spienionego oraz 2,0% cementu materiał podbudowy charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami fizykomechanicznymi oraz wymaganą wodo- i mrozoodpornością wg zastosowanych kryteriów.
The Technology of the recycling with foamed bitumen is a new technology of the roads modernization. The relevant element of appling it to the road execution is determined how this type of material base and water- and the frost resistance depended on the amount of the binder. The tests were conducted on recacycled mineral mix bases with foamed bitumen, in which was applied material decended from existing layers of the structure of the road surface was used in. The content of asphalt binder was in range of 2,0% to 3,5% with changes every 0,5%, however the content of cement was in following configuration: 1.0 %, 1.5 %, 2.0 % and 2.5 %. The performance of the test results during the optimisation process was allowed to state that all requaired base properties and water- and with frost resistance, according to applied criteria, was obtained by initial amount in folowing configuration: 2,0 % cement and 2,5 % foament bitumen.