Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[62990] Rozdział:

Właściwości recyklowanej podbudowy z asfaltem spienionym w aspekcie optymalizacji jego zawartości

(Properties of the recycling base with asphalt foamed in the aspect of its optimization)
w książce:   Nowoczesne technologie w budownictwie drogowym, Pod redakcją Wojciecha Grabowskiego, Rozdział II: Materiały
ISBN:  978-83-929466-0-1
Wydawca:  Wydawnictwo Fundacji na rzecz rozwoju Politechniki Poznańskiej, Politechnika Poznańska, Instytut Inżynierii Lądowej, Zakład Dróg, Ulic i Lotnisk.
Opublikowano: Wrzesień 2009
Miejsce wydania:  Poznań
Liczba stron:  11
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Anna Chomicz-Kowalska orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej1004.00  

Grupa MNiSW:  Rozdział w monografii w języku polskim
Punkty MNiSW: 4




Streszczenie:

Technologia recyklingu z asfaltem spienionym jest nową technologią modernizacji dróg. Istotnym elementem wdrożenia jej do wykonawstwa drogowego jest określenie właściwości mechanicznych tego rodzaju materiału podbudowy oraz jej wodo- i mrozoodporności w zależności od ilości zastosowanych materiałów wiążących (lepiszcza i spoiwa). Badania wykonano na mieszankach mineralnych recyklowanej podbudowy z asfaltem spienionym, w których wykorzystano materiał istniejących warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Zawartość lepiszcza asfaltowego wynosiła 2,0%, 2,5%, 3,0% i 3,5%, natomiast cementu 1,0%, 1,5%, 2,0%, 2,5%. Otrzymane wyniki badań poddane procesowi optymalizacji pozwoliły stwierdzić, że przy zastosowaniu już 2,5% asfaltu spienionego oraz 2,0% cementu materiał podbudowy charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami fizykomechanicznymi oraz wymaganą wodo- i mrozoodpornością wg zastosowanych kryteriów.




Abstract:

The Technology of the recycling with foamed bitumen is a new technology of the roads modernization. The relevant element of appling it to the road execution is determined how this type of material base and water- and the frost resistance depended on the amount of the binder. The tests were conducted on recacycled mineral mix bases with foamed bitumen, in which was applied material decended from existing layers of the structure of the road surface was used in. The content of asphalt binder was in range of 2,0% to 3,5% with changes every 0,5%, however the content of cement was in following configuration: 1.0 %, 1.5 %, 2.0 % and 2.5 %. The performance of the test results during the optimisation process was allowed to state that all requaired base properties and water- and with frost resistance, according to applied criteria, was obtained by initial amount in folowing configuration: 2,0 % cement and 2,5 % foament bitumen.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Iwański M.: „Podbudowa z asfaltem spienionym”, Drogownictwo Nr 3, 2006, s. 97-106.
2. Wirtgen Cold Recycling Manual. Wirtgen GmbH. Windhagen. Germany. 2004.
3. Iwański M., Chomicz A.: „Przydatność do spienienia asfaltów drogowych stosowanych w Polsce”, Drogownictwo Nr 8, 2006, s. 267-271.
4. Zawadzki J., Matras J., Mechowski T., Sybilski D: „Watunki techniczne wykonywania warstw podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (MCE). Zeszyt 61 IBDiM, Warszawa 1999.
5. Zawadzki J., Kłos M.: Zasady projektowania betonu asfaltowego asfaltowego zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe. Wytyczne oznaczania odkształcenia i modułu sztywności mieszanek mineralno-bitumicznych metodą pełzania pod obciążeniem statycznym. Zeszyt 48 IBDiM, Warszawa 1995.
6. Norma PANK 4302 „Nawierzchnie asfaltowe. Odporność na niskie temperatury. Metoda oznaczania wytrzymałości na pośrednie rozciąganie”.
7. Judycki J., Jaskuła J. „Badania odporności betonu asfaltowego na oddziaływanie wody i mrozu”, Drogownictwo Nr 12, 1997, s. 374-378.
8. Jenkins K.J., Collings D.C, Thesey H.L., Long F.M.: Interim Technical Guideline: Design and Use of Foamed Bitumen Treated Materials. Edited by Les Sampson of Asphalt Academy. ISBN 0-7988-7743-6. Asphalt Academy, Pretoria, South Africa, 2003.