Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[62910] Artykuł:

Entrepreneurship of students

(PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ STUDENCKA)
Czasopismo: Humanities and Social Sciences   Tom: XXII, Zeszyt: 1/2017, Strony: 9-24
ISSN:  2300-9918
Opublikowano: Marzec 2017
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Artur Bartosik orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości10014.0014.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 14


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

przedsiębiorczość  wynalazczość studencka  polityka rozwoju innowacji. 


Keywords:

entrepreneurship  students inventions  development of innovation policy. 



Streszczenie:

Rynek pracy dla młodych osób w Unii Europejskiej staje się coraz bardziej konkurencyjny.
Wymaga to zmian w systemie kształcenia uniwersyteckiego, które powinno zostać
zorientowane na wzmocnienie kształtowania postaw przedsiębiorczych. Wiedza, umijętności
i kompetencje to trzy główne filaryobecnego kształcenia studentów. Jednakże wymagają
one wzmocnienia systemowego, które zapwniłoby studentom dostęp do udziału w badaniach
naukowych oraz w rozwiązywaniu codziennych problemów przedsiębiorstw.
Celem artykułu jest zaprezentowanie metodologii i wyników wsparcia wynalazczości
studenckiej, które testowano w ramach pilotażowego projektu zatytułowanego Systemowe
Wsparcie Wynalazczości Studenckiej w latach 2012-2013. Głównymi elemtami zaproponowanego
systemu wsparcia byłozorganizowanie krajowej giełdy wynalazczości studenckiej,
spotkań brokerskich, specjalistycznych szkoleń,a także zorganizowanie promocji wynalazków
studenckich na forum krajowym i międzynarodowym.
Realtaty pilotażowego projektu Systemowe Wsparcie Wynalazczości Studenckiej wskazują,
że istnieje niemała grupa studentów, którzy są twórcami lub współtwórcami wynalazków
i którzy oczekują systemowego wsparcia w zakresie rozwijania swojego produktu, lub
komercjalizacji, lub promocji wynalazku na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Zgromadzone dane statystyczne potwierdzają wpływ projektu na pobudzenie aktywności
polskich studentów w przekształcaniu swoich pomysłów w patent, wzór użytkowy lub
przemysłowy. We wnioskach końcowych zwrócono uwagę na współzależność między zaproponowanymi
rozwiązaniamii oczekiwaniami środowiska studenckiego, naukowego,
a także przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów.




Abstract:

Labour market of young people in the European community is becoming more and more
competitive. This requires changes in university priorities in order to build a system enhancing
entrepreneurial attitudes among students. Knowledge, skills and competencies are the
main three pillars of educational process at the university. However, all of them require creating
a system, which allows students to participate in research activities and in real daily
duties of enterprises in order to make teaching more practical. The main purpose of the paper
is to present a methodology and results of the support system oriented to students’ invention,
which was developed under nationwide pilot project entitled the Support System for
Students Invention in period from 2012 to 2013. The major components of the developed
methodology include the National Stock Exchange, Brokerage Event, proper training, and
promotion of their achievements on national and international level. The outcomes of the
project Support System for Students Invention indicate that there are many talented students
who have property rights to own inventions and who expect support in further development
of their own products, or their commercialization, or promotion of their achievements on national
or international level. The statistical data gathered confirmed an influence of the pilot
project on the engagement of Polish students in developing patents, utility models, or industrial
designs. In conclusion, it is stated that the results of the presented pilot project correspond
withthe expectations of the scientific community, students and even potential investors.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
Annual Report of Patent Office of the Republic of Poland, Patent Office of
the Republic of Poland, Warsaw 2013.
[2] Bartosik A., Perspektywy rozwoju przedsiebiorczosci akademickiej w regionie
swietokrzyskim, [w:] „Dobre Praktyki Przedsiębiorczosci Akademickiej.
Teoria i Praktyka w Regionalnym Kontekście Społeczno-Kulturowym”, editor:
E. Grzegorzewska-Ramocka, Wyd.Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa,
Kielce 2010.
[3] Bartosik A., Dobre praktyki wspolpracy nauki z biznesem i samorządem,
[w:] „Możliwości Współpracy Między Nauką, Biznesem i Samorządem”,
editor: E. Grzegorzewska-Ramocka, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa,
Kielce 2011.
[4] Bartosik A., Katalog Wynalazków Studenckich – Oferty Technologiczne,
Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2012.
[5] Bartosik A., Katalog Wynalazków Studenckich – Oferty Technologiczne,
Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013.
Bartosik A., Gierulski W., Dobre praktyki studenckiej wynalazczości,
Wyd.Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013.
[7] Cantillon R., Essai sur la nature du commerce engenerale, Royal Economic
Society, London 1759.
[8] Chabbel R., Characteristics of Innovation: Policies, Namely for SMEs, “Science,
Technology, Industry”, 1995, No. 16.
[9] Chesbrough H. W., Open Innovation. The New Imperative for Creating and
Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
[10]Drucker P. F., Innovation and Entrepreneurship, Butterworth-Heinemann,
1985.
[11]Etzkowitz H., The Norms of Entrepreneurial Science: Cognitive Effects of
the New University-Industry, “Linkages, Research Policy”, 1998, No. 27.
[12]Europe 2020, Flagship Initiative - Innovation Union,Communication from
the Commission to the European Parliament, The Council, The European
Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, European
Commission, Brussels, 6.10.2010.
[13]Florida R., Environmental Psychology. Creative Class, Basic Books, Random
House 2008.
[14]Hubert A., Empowering People, Driving Change: Social Innovation in the
European Union, BEPA-Bureau of European Policy Advisors, European
Union, 2010.
[15] Innovation Union Scoreboard, European Commission, 2014.
[16]Pomietlorz M., Ozdoba J., Bartosik A., Analiza postaw przedsiębiorczych
wśród studentów Wydziału Zarządzania i Modelowania Komputerowego Politechniki
Świętokrzyskiej. Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2014.
[17]Schumpeter J.A., The Theory of Economic Development. An Inquiry into
Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle, Oxford University
Press, New York 1934.
[18]Santarek K., Transfer technologii z uczelni do biznesu - Tworzenie mechanizmów
transferu technologii”, Wyd. PARP, Warszawa 2008.
[19]Walczyk A., Wplyw struktury klastrowej Stowarzyszenie Producentów Komponentów
Odlewniczych COM-KAST na rozwoj Polski Wschodniej, Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, „Ekonomiczne Problemy Usług”,
Nr 98, Szczecin 2012.