Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[52080] Rozdział:

POPRAWA TRWAŁOŚCI BETONU NAWIERZCHNIOWEGO NA WYMUSZONE OBCIĄŻENIA TEMPERATUROWE

(IMPROVEMENT OF CONCRETE DURABILITY ON TEMPERATURE LOADS)
w książce:   Badania Doświadczalne i Teoretyczne w Budownictwie. Prace Naukowe Doktorantów
ISBN:  978-83-7335-940-6
Wydawca:  Wydawnictwo Politechniki Śląskiej
Opublikowano: 2012
Miejsce wydania:  Gliwice
Liczba stron:  8
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Małgorzata Linek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej1004.00  

Grupa MNiSW:  Rozdział w monografii w języku polskim
Punkty MNiSW: 4




Streszczenie:

Nawierzchnie lotniskowe to szczególny rodzaj konstrukcji betonowych, który narażony jest na oddziaływanie negatywnych czynników temperaturowych. Zaprojektowanie zmodyfikowanego składu mieszanki betonowej, który charakteryzowałby się zwiększoną odpornością na działanie podwyższonych temperatur, może przyczynić się do wydłużenia okresu pomiędzy kolejnymi naprawami i zapewni bezawaryjną pracę nawierzchni lotniskowej.
W publikacji przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, które posłużyły, jako bazowe do doboru składników mieszanki betonowej o zwiększonej odporności na oddziaływanie wysokich temperatur.




Abstract:

Airfield pavements exposed to negative temperature factors, including day-night temperature changes and hot exhaust gases from jet engines require applying a special concrete mixture. As rigid pavements used for runways need to be characterized by increased resistance to high temperatures and longer maintenance-free performance, it is vital that the components of the concrete mixture be properly selected.
This study involved designing and analyzing a concrete mixture to be used for an airfield pavement. The test results were used to select the components of the concrete mixture with the best parameters.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Rusin Z.: Technologia betonów mrozoodpornych. Polski Cement Sp. z. o.o., Kraków, 2002.
2. Nita P.: Betonowe nawierzchnie lotniskowe. Teoria i wymiarowanie konstrukcyjne. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2005.
3. Wolankiewicz S.: Zjawiska fizyczne wpływające na stan naprężeń termicznych w betonie płyty nawierzchniowej. Drogownictwo, nr 7-8, 2007, str. 237 - 240.
4. Czyczuła W., Szczepaniak-Krupowski G.: Badania rozkładu temperatury w betonowej nawierzchni lotniskowej. Drogownictwo, nr 1, 2006, str. 7 - 13.
5. Problemy badań i eksploatacji techniki lotniczej. Tom 5. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2006.
6. Śliwiński J., Ehrenfeld W.: Zachowanie się betonu wysokowartościowego z dodatkiem mikrokrzemionki w warunkach wysokiej temperatury. Cement Wapno Beton nr 3, 1998, str. 103 - 107.
7. Grani E.: Cement and Concrete, Ed. Chapman&Hall, 1997.
8. Glinicki M. A.: Trwałość betonu w nawierzchniach drogowych. Wpływ mikrostruktury, projektowanie materiałowe, diagnostyka., Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2011.
9. Wojtawicki J.: Przyczyny powstania uszkodzeń nawierzchni z betonu cementowego, Lotnisko, nr 3, 2008.
10. PN-V-83002 „Lotniskowe nawierzchnie z betonu cementowego. Wymagania ogólne i metody badań”.