Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[44974] Artykuł:

Assessment of the possibilities of determining the characteristics of a pneumatic tyre with the use of an original road test system

(Ocena możliwości wyznaczania charakterystyk koła ogumionego za pomocą autorskiego systemu do badań drogowych)
Czasopismo: The archives of automotive engineering   Zeszyt: 1, Strony: 65-83
ISSN:  1234-754X
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  
Piotr Adam StrachowskiWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

badania drogowe  badania symulacyjne  koło ogumione  MD ADAMS  MD ADAMS  opona  znoszenie boczne 


Keywords:

MD ADAMS  pneumatic tyre  road tests  road wheel  road wheel  side slip  simulation tests 



Streszczenie:

W pracy zaprezentowano autorską metodologię wykonywania pomiarów drogowych, umożliwiających w prosty sposób pozyskiwanie charakterystyk bocznego znoszenia kół ogumionych. Przedstawiono oryginalną przyczepę pomiarową zbudowaną w Katedrze Pojazdów Samochodowych i Transportu Politechniki Świętokrzyskiej. Zaprezentowano przyczepę na etapie jej projektowania i w postaci zbudowanego urządzenia. Opisano pomiary drogowe wykonane z użyciem przyczepy i przedstawiono przykładowy wynik tych pomiarów w postaci charakterystyki bocznego znoszenia badanego koła. Następnie, w celu oceny poprawności zastosowanej metodologii, sformułowano model do badania dynamiki układu samochód . przyczepa. Wprowadzono niezbędne parametry i założenia oraz określono liczbę stopni swobody modelu. Opisano procedurę tworzenia modelu za pomocą oprogramowania do analizy dynamiki układów wielomasowych MD ADAMS. Scharakteryzowano elementy tworzące analizowany układ, bryły i więzy występujące pomiędzy nimi, siły zewnętrzne oraz użyty model koła ogumionego. Opisano przeprowadzone badania symulacyjne. Przedstawiono wyniki otrzymane podczas badań symulacyjnych i procedurę ich analizy w celu otrzymania wartości siły bocznej dla argumentu zadanego w postaci kąta znoszenia. Otrzymaną charakterystykę bocznego znoszenia porównano z charakterystyką wzorcową modelu koła ogumionego, zastosowanego w badanym układzie. Dokonano podsumowania i oceny otrzymanych wyników.




Abstract:

An original method of the carrying out of road test measurements, which enables the obtaining of side slip characteristics of pneumatic tyres in a simple way, has been presented. A unique measuring trailer built at the Chair of Automotive Vehicles and Transport of the Kielce University of Technology has be en demonstrated. The trailer design and the trailer actually built have been shown. The measurements carried out during road tests with the use of the trailer have been described and an example of the measurement results obtained has been presented in the form of a side slip characteristic curve of the tyre under tests. Furthermore, a model for investigating the dynamic characteristics of the towing vehicle and trailer system was formulated to assess the correctness of the method used. The necessary parameters and assumptions we re introduced and the number of degrees of freedom was determined for the model. The procedure to build the model with the use of the MD ADAMS software designed for analysing the dynamics of multi-mass systems has been described. The elements of the system under consideration, in particular the model solids and links between them, the system of external forces, and the pneumatic tyre model used, have been characterized. The simulation tests performed have been described. The simulation test results and the procedure of analysing them to determine the side force values for an argument applied in the form of a set of tyre slip angle values have been presented. The characteristic curve of the side slip of the pneumatic tyre as obtained from the tests has be en compared with the reference characteristic curve of the pneumatic tyre model used in the system under investigation. The results obtained from the work done have been recapitulated and assessed.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] FUNDOWICZ P.: Wyznaczanie charakterystyk bocznego znoszenia pojazdu, Politechnika Warszawska, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów nr 3(33)/99, Warszawa 1999.
[2] GIDLEWSKI M., LUTY W.: Badanie ogumienia samochodu ciężarowego w warunkach dynamicznego hamowania podczas toczenia ze znoszeniem bocznym, Politechnika Świętokrzyska, Zeszyty Naukowe seria Mechanika nr 79, Kielce 2004.
[3] HAKANEN J., KÄHÄRÄ T.: Tyre Characterisation on Ice and Snow with a Measurement Vehicle, 2nd International Colloquium on Vehicle Tyre Road Interaction "FRICTION POTENTIAL AND SAFETY: PREDICTION OF HANDLING BEHAVIOR" - Florence February 23rd 2001, BRITE EURAM PROJECT BRPR - CT97 - 0461
[4] Learning Adams/Tire, Using the PAC2002Tire Model, MD Adams 2011
[5] LUTY W., PROCHOWSKI L.: Analiza prędkości kątowej koła samochodu ciężarowego podczas hamowania z udziałem siły bocznej i układu ABS, Politechnika Świętokrzyska, Zeszyty Naukowe seria Nauki Techniczne - Budowa i Eksploatacja Maszyn nr 8, Kielce 2008.
[6] LUTY W., PROCHOWSKI L.: Analiza procesu narastania siły hamowania koła samochodu ciężarowego, Politechnika Warszawska, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów nr 1(40)/2001, Warszawa 2001.
[7] NORDSTRÖM O., ÅSTRÖM H.: Upgrading of VTI friction test vehicle BV12 for combined braking and steering tests under aquaplaning and winter conditions, 2nd International Colloquium on Vehicle Tyre Road Interaction "FRICTION POTENTIAL AND SAFETY: PREDICTION OF HANDLING BEHAVIOR" - Florence February 23rd 2001, BRITE EURAM PROJECT BRPR - CT97 - 0461
[8] PACEJKA H.B.: Tyre and Vehicle Dynamics, Elsevier Butterworth-Heinemann, Linacre House, Jordan Hill, Oxford OX2 8DP, 200 Wheeler Road, Burlington, MA 01803, First published 2002, Reprinted 2004.
[9] PACEJKA H.B., BESSELINK I.J.M.: Magic Formula Tyre Model with Transient Properties, Vehicle System Dynamics Supplement 27 (1997), Swets & Zeitlinger, s. 234-249
[10] REŃSKI A., SAR H.: Wyznaczanie dynamicznych charakterystyk bocznego znoszenia opon na podstawie badań drogowych, Politechnika Warszawska, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów nr 4(67)/2007, Warszawa 2007.
[11] SCHMEITZ A.J.C., JANSEN S.T.H., TEZUKA Y., HASEGAWA M., MIYAGISHI S.: Application of the rigid ring model for simulating the dynamics of motorcycle tyres on uneven roads, Proceedings, Bicycle and Motorcycle Dynamics 2010 Symposium on the Dynamics and Control of Single Track Vehicles, 20 - 22 October 2010, Delft, The Netherlands
[12] STAŃCZYK T.L., STRACHOWSKI P.: Analiza dynamiki i budowa przyczepy pomiarowej dla identyfikacji parametrów kół ogumionych w rzeczywistych warunkach ruchu, Sprawozdanie z projektu badawczego własnego nr: 4 T12C 016 30, Kielce 2010 - praca niepublikowana
[13] STRACHOWSKI P.: Badania stateczności modelu przyczepy pomiarowej, Politechnika Świętokrzyska, Zeszyty Naukowe seria Mechanika nr 84, Kielce 2006.
[14] STRACHOWSKI P.: Wykorzystanie oprogramowania MSC.Software MD Adams w projektowaniu przyczepy dynamometrycznej, Konferencja Użytkowników Oprogramowania MSC.Software oraz Simufact, Kraków 2012 - prezentacja multimedialna
[15] WOHANKA U.: Ermittlung von Reifenkennfeldern auf definiert angenässten Fahrbahnen, Expert Verlag, 2002.