Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[43114] Artykuł:

Wpływ złożoności sytuacji i stopnia zagrożenia na sposób reagowania kierowców

(Influence of a complexity of the accident situation and the level of accident threat on the response of drivers)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Zeszyt: 5/96, Strony: 5-20
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wypadek drogowy  sytuacja wypadkowa  reakcja kierowcy  hamowanie  skręt pojazdu 


Keywords:

accident  accident situation  driver reaction  braking  turn 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono wpływ dwóch czynników charakteryzujących sytuację wypadkową na uzyskiwane wartości czasów reakcji kierowców (przy hamowaniu i skręcie). Wykorzystano do tego celu wyniki badań 100 kierowców (w trzech scenariuszach), przeprowadzonych na torze samochodowym. Wykazano, że bardzo istotnymi czynnikami, mającymi wpływ na otrzymywane wartości czasu reakcji są: stopień złożoności sytuacji wypadkowej (rodzaj przyjętego do badań scenariusza wypadkowego) oraz stopień zagrożenia wypadkowego, którego dobrą miarą jest czas do kolizji (TTC). Pokazano w ten sposób, że rzeczoznawcy prowadząc rekonstrukcję wypadku drogowego powinni uwzględniać oba powyższe czynniki przy doborze wartości czasu reakcji.




Abstract:

This paper presents the influence of two factors which characterize the accident situation, on obtained values of drivers reaction times (during braking and turn). Used for this purpose results of 100 drivers (in three scenarios) carried out on a car track. It has been shown that very significant factors affecting on the obtained reaction time values are: the complexity of the accident situation (a type approved for testing accident scenario) and the level of accident threat, for which a good measure is the time to collision (TTC). Shown in such a way that the expert leading accident reconstruction should take into account both of these factors in the selection of reaction time value.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Pr. zbiorowa. Wyd. IES Kraków 2002.
[2] Prochowski L., Unarski J., Wach W., Wicher J.: Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. WKŁ, Warszawa, 2008.
[3] Burg H., Moser A., (Hrsg.): Handbuch Verkehrsunfallrekonstruktion. Unfallaufnahme - Fahrdynamik - Simulation. Friedr. Vieweg & Sohn Verlag, Wiesbaden, 2007.
[4] Hugemann W. (Hrsg.): Unfallrekonstruktion. T 1 und 2. Münster Verlag Autorenteam 2007.
[5] K. Jakubasch, Nachschlagwerk für Sachverständige. Verlag Information, Kippenheim, 1998.
[6] Stańczyk T.L., Jurecki R., O przyczynach różnic w publikowanych wartościach czasów reakcji kierowców. Materiały X Konferencji "Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych", Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków - Szczyrk, 2006, s. 157-171
[7] Stańczyk T.L., Jurecki R., Precision in estimation time of driver reaction in car accident reconstruction, Wydawnictwo IES, EVU Annual Meeting 8-10 listopad Kraków 2007, pp. 325-334.
[8] Stańczyk T. L., Jurecki R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, pp. 235 - 246.
[9] Jurecki R., Stańczyk T.L., Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics, Vol. 47, Issue 5 May 2009, pp. 589-612.
[10] Hillenbrand J., Fahrerassistenz zur Kollisionsvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr.669, 2008.
[11] Fröming R.: Assessment of integrated pedestrian protection systems. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik. Nr 681, 2008.
[12] Jansson J., Johansson J., Gustafsson F., Decision Making for collision avoidance systems. SAE Paper 2002-01-0403.
[13] Stańczyk T. L., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R,: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Nr 1(77)/2010. Warszawa, 2010r. s. 27-52.
[14] Stańczyk T. L.: Działania kierowcy w sytuacjach krytycznych. Badania eksperymentalne i modelowe. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2013.
[15] Green M.: "How long does it take to stop?" Methodological analysis of driver perception-brake times. Transportation Human Factors No 2(3), 2000, pp. 195-216.
[16] Muttart J.W.: Driver response in various environments estimated empirically: DRIVE3. Materiały IX Konferencji: Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych. Zakopane 2004. Wyd. IES Kraków.
[17] Zöller H., Hugemann W.: Zur Problematik der Bremsreaktion im Straßenverkehr. www.unfallrekonstruktion.de/pdf/bdp_1998_german.pdf.
[18] Dannert G.: Grundprobleme der Reaktionzeit des Kraftfahrers. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, Nr 12/1998, S.328-334.
[19] Stańczyk T.L., Jurecki R.S., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M.P., Wolak S.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Nr 1(77)/2010. Warszawa, 2010, s. 307-319.
[20] Stańczyk T.L., Jurecki R.S., Jaśkiewicz M., Walczak S., Janczur R.: Researches on the reaction of a pedestrian step ping into the Road from the right side from behind and an obstacle realized on the track. Journal of KONES. Powertrain and Transport. Vol. 18, No. 1, 2011, pp. 615-622.
[21] Stańczyk T.L., Jurecki R.S., Zuska A., Walczak S., Maniowski M.: On-the-track study of the driver&apos
s reaction to the big lorry entering the crossroads from the right side with limited visibility. W: Monografia Problems of Maintenance of Sustainable Technological Systems. Monografie Zespołu Systemów Eksploatacji PAN, Komitet Budowy Maszyn, Sekcja Podstaw Eksploatacji. Warszawa, 2012, pp. 140-151.