Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[42900] Artykuł:

Driver response time in different traffic situations for using in accident analysis

(CZAS REAKCJI KIEROWCY W RÓŻNYCH SYTUACJACH DO WYKORZYSTANIA W REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Zeszyt: 2(106), Strony: 45-60
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*1008.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 8



Słowa kluczowe:

badania kierowców  zachowanie kierowców  sytuacje wypadkowe  czas reakcji kierowcy. 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono przegląd badań zachowań kierowców. Jednym z głównych celów w jakich są prowadzone jest określenie wpływu różnych czynników na zachowanie się kierowcy. W artykule omówiono wyniki badań czasu reakcji kierowcy w symulowanych sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Formułując koncepcję badań, założono, że czas reakcji kierowcy i jego analiza prowadzone będą w odniesieniu do czasu TTC (ang. Time-To-Collision), charakteryzującego poziom zagrożenia kolizją. Analizowane scenariusze, które mogą wystąpić w rzeczywistym ruchu drogowym, obejmowały wniknięcie przeszkody (przeszkód) w obszar jezdni z jej lewej lub prawej strony. W artykule zestawiono średnie wartości czasu reakcji kierowcy w zależności od TTC. Wyznaczono równania regresji liniowej dla średniego czasu reakcji na pedale przyspieszenia, hamulca oraz na kole kierowniczym. Wartości czasu reakcji uzależnione są od rodzaju sytuacji awaryjnej i wartości TTC




B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Al-Khayer A., Schueler A., Kruszewski G., Armstrong G., Grevitt M. P .: Driver reaction time before and after treatment for lumbar radiculopathy. Spine 33.15 2008, pp. 1696-1700.
[2] Alm H., Nilsson L.: Effects of mobile telephone use on elderly drivers behaviour including comparisons to young drivers behaviours. Accident Analysis & Prevention 27(5) 1995, pp. 707–715.
[3] Baulk S.D., Reyner L.A., Home J.A.: Drive Sleepines – Evaluation of Reaction Time Measurement as a Secondary Task. Sleep 24(6) 2001, pp. 695-698. [4] Bella F.: Driving simulator for speed research on two-lane rural roads, Accident Analysis & Prevention, 40(3) 2008, pp. 1078–1087
[5] Benderius O., Markkula G.,·Wolff K., Wahde M.: Driver behaviour in unexpected critical events and in repeated exposures – a comparison, Eur. Transp. Res. Rev. 2013, DOI 10.1007/s12544-013-0108-y
[6] Björklund G.M., Åberg L.: Driver behaviour in intersections: Formal and informal traffic rules. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 8.3/2005, pp. 239-253. [7] Brackstone M., Sultan B., Mcdonald M.: Motorway driver behaviour: studies on car following. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 5.1/2002, pp. 31-46, doi:10.1016/S1369-8478(02)00004-9.
[8] Burckhardt M., Burg H.: Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall 12/1981, pp. 224-235.
[9] Consiglio W., Driscoll P.: Witte M., Berg W., Effect of cellular telephone conversations and other potential interference on reaction time in a braking response, Accident Analysis and Prevention 35/2003, pp. 495–500.
[10] Duchek J. M., et al.: Attention and driving performance in Alzheimer's disease. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences 53.2/1998, pp. P130-P141.
[11] Fröming R.: Assessment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12 2008, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr.681
[12] Fuller R., Mchugh C., Pender S.: Task difficulty and risk in the determination of driver behaviour. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology 58.1/2008, pp. 13-21.
[13] Ganz S.B., Levin A.Z., Peterson M.G., Ranawat C.S., Improvement in Driving Reaction Time After Total Hip Arthroplasty Clinical Orthopaedics & Related Research 413/2003, pp. 192-200.
[14] Gillberg M., Kecklund G., Åkerstedt T.: Sleepiness and performance of professional drivers in a truck simulator—comparisons between day and night driving. Journal of Sleep Research 5(1) 1996, pp. 12-15.
[15] Green M.: How Long Does It Take to Stop?" Methodological Analysis of Driver Perception-Brake Times. Transportation human factors 2.3/2000, pp. 195-216.
[16] Guerrier J. H., Manivannan P., Nair S.N.: The role of working memory, field dependence, visual search, and reaction time in the left turn performance of older female drivers. Applied Ergonomics 30.2/1999, pp. 109-119.
[17] Guzek M., Jaśkiewicz M., Jurecki R.S., Lozia Z., Zdanowicz P., Driver reaction time under emergency breaking a car- research in the driving simulator. Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reliability 14(2) 2012, pp. 295-301.
[18] Hillenbrand J.: Fahrerassistenz zur Kollisionsvermeidung. PhD thesis. Fortschritt Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr.669 2008.
[19] Hindmarch I.: Psychomotor function and psychoactive drugs. British Journal of Clinical Pharmacology 58(7) 2004, pp. S720–S740.
[20] Jansson J., Johansson J., Gustafsson F.: Decision Making for collision avoidance systems. SAE Paper 2002-01-0403 2002
[21] Jurecki R, Stańczyk T. L, Jaśkiewicz M.: Driver's reaction time in a simulated, complex road incident, Transport, pp. 1-12. published online 09.04.2014 DOI:10.3846/16484142.2014.913535.
[22] Jurecki R.: Badania czasu reakcji kierowców w symulatorze w różnych warunkach pracy kierowcy. Logistyka 6-2014, pp. 5003-5014 (in Polish).
[23] Jurecki R. Stańczyk T. L.: Driver reaction time to lateral entering pedestrian in a simulated crash traffic situation, Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour 27A, 2014, pp. 22-36. DOI information: 10.1016/j.trf.2014.08.006.
[24] Jurecki R.: Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przed wypadkowych. Doctoral dissertation. Faculty of Mechatronics and Mechanical Engineering. Kielce 2006 (in Polish).
[25] Jurecki R.: Czas reakcji kierowcy w różnych sytuacjach wypadkowych, Materiały Konferencyjne X Międzynarodowej Konferencji Problemy Bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych Automotive Safety 2016, Kielce Ameliówka 22-24 lutego, pp. 108-115.
[26] Jurecki R., Stańczyk T.L.: Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics 47(5) 2009, pp. 589-612.
[27] Kane T.P.C., Edwards S., Hodkinson S. L.: Driver reaction time after right ankle fracture. Journal of Bone & Joint Surgery, British Volume 85 SUPP II 2003, pp. 127-127.
[28] Köll H., Bader M., Axhausen K. W.: Driver behaviour during flashing green before amber: a comparative study. Accident Analysis & Prevention 36.2/2004, pp. 273-280.
[29] Krause R., De Vries N., Friebel W.-Ch.: Mensch und Bremse in Notbremssituationen mit Pkw – neue Erkenntnise zu Prozesszeiten beim Bremsen. Teil 1. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 6/2007, pp. 164-171.
[30] Lee C., Abdel-Aty M.: Testing effects of warning messages and variable speed limits on driver behavior using driving simulator. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board 2069(1) 2008, pp. 55-64.
[31] Madeley P, Hulley J. L., Wildgust H.: Mindham R. H., Parkinson's disease and driving ability, Neurol Neurosurg Psychiatry 53/1990, pp. 580-582.
[32] Magister T., Krulec R., Batista M., Bogdanović L.: The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology – IAT’05, Bled, 21st-22nd April 2005
[33] McGehee D.V., Mazzae E.N, Baldwin GH Scott.: Driver reaction time in crash avoidance research: Validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the human factors and ergonomics society annual meeting. SAGE Publications 2000, pp. 3-320-3-323.
[34] Mohebbi R., Gray R., Tan H.Z.: Driver Reaction Time to Tactile and Auditory Rear-End Collision Warnings While Talking on a Cell Phone, Human Factors 51(1)/2009, pp. 102-110. DOI: 10.1177/0018720809333517.
[35] Nishida Y.: Driving characteristics of the elderly: risk compensation of the elderly driver from the viewpoint of reaction behavior. JSAE Review 20/1999, pp. 375-380.
[36] Nordfjærn T., Jørgensen S., Rundmo T.: A cross‐cultural comparison of road traffic risk perceptions, attitudes towards traffic safety and driver behaviour. Journal of Risk Research 14.6/2011, pp. 657-684.
[37] Ogden E.J, Moskowitz H.: Effects of Alcohol and Other Drugs on Driver Performance, Traffic Injury Prevention 5(3) 2004, pp. 185-198.
[38] Philip P., Sagaspe P., Moore N., Taillard J., Charles A., Guilleminault C., Bioulac B.: Fatigue, sleep restriction and driving performance. Accident Analysis & Prevention 37(3) 2005, pp. 473–478.
[39] Spalding T.J.W., Kiss J., Kyberd P., Turner-Smith A., Simpson A.H.: Driver reaction time after total knee replacement. The Journal of Bone & Join Surgery 8(76-B) 1994, pp. 754-756.
[40] Stańczyk T.L., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej 1(77) 2010, pp. 307-319 (in Polish).
[41] Stańczyk, T.L., Lozia, Z., Pieniążek, W., Jurecki, R.: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach zagrożenia, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej 1(77) 2010, pp. 27-52 (in Polish).
[42] Stańczyk, T.L., Jurecki R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen – neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, pp. 235 – 246.
[43] Stańczyk, T.L., Jurecki, R., Driver’s reaction time in a complex road situation (braking with driving around an obstacle), Archives of Automotive Engineering 66(4)/2014, pp. 69-82, DOI: http://dx.doi.org/10.14669/am.2014.66.4.art-177
[44] Stańczyk, T., Jurecki, R.: O przyczynach różnic w publikowanych wartościach czasów reakcji kierowców, X Konferencja „Problemy rekonstrukcji wypadków drogowych). Kraków 2006, pp. 157-171. (in Polish)
[45] Stańczyk T.L., Jurecki R.S., Jaśkiewicz M., Walczak S, Janczur R.: Researches of the reaction of a pedestrian stepping into the road from the right side from behind and an obstacle realized on the track. Journal of Kones 18 (1) 2011, pp. 615-622.
[46] Stańczyk T.L., Jurecki R.S., Zuska A., Walczak S., Maniowski M.: On the track researches of driver’s reaction time to the big lorry entering the crossroad from the right side with limited visibility. Monographs of the Maintenance System Unit Problems of maintenance of sustainable technological systems, Vol. IV Automotive engineering and vehicle safety engineering, 2012, pp. 140-151
[47] Strayer D.L., Drew F.A.: Profiles in driver distraction: Effects of cell phone conversations on younger and older drivers. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society 46(4) 2004, pp. 640-649.
[48] Summala H.: Brake reaction times and driver behavior analysis. Transportation Human Factors 2.3/2000, pp. 217-226.
[49] Wach W.: Structural reliability of road accident reconstruction. For. Scien. Internat. 228/ 2013, pp. 83-93, http://dx.doi.org/10.1016 /j.forsciint. 2013.02.026
[50] Warshawsky-Livne L., Shinar D.: Effects of uncertainty, transmission type, driver age and gender on brake reaction and movement time. Journal of safety research 33.1/2002, pp. 117-128.
[51] Wierciński J., Reza A. (editors): Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego, IES Kraków 2010.
[52] Zaranka J., Guzek M., Pečeliūnas R.: Experimental research on influence of alcohol on drivers psychophysiological quality, Transbaltica 2011, The 7th International Conference, May 5–6, Vilnius, Lithuania, pp. 155-158