Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[4090] Artykuł:

Wpływ ciśnienia doładowania na ekonomiczno-energetyczne i ekologiczne wskaźniki pracy silnika 1.3 multijet

(Effect of charging pressure on economic, energy and environmental parameters of the 1.3 multijet engine operation)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 202-211
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*10010.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

ciśnienie doładowania  tłokowy silnik spalinowy  zapłon samoczynny  wskaźniki ekonomiczno-energetyczne  wskaźniki ekologiczne 


Keywords:

charging pressure  piston engine  ignition  economic and energy indicators  environmental indicators 



Streszczenie:

Współczesne tłokowe silniki spalinowe o zapłonie samoczynnym charakteryzują się parametrami i wskaźnikami pracy porównywalnymi z parametrami silników o zapłonie wymuszonym. Są to silniki po-wszechnie stosowane do napędu samochodów osobowych. Charakteryzują się one małymi objętościami skokowymi, mniejszymi masami i wymiarami gabarytowymi oraz mniejszą hałaśliwością w porównaniu z silnikami starszych generacji. Postęp w obecnie stosowanych silnikach o zapłonie samoczynnym spowodowany jest przede wszystkim zastosowaniem w nich nowoczesnych, wydajnych elektronicznie sterowanych układów doładowania i za-silaniu silnika paliwem z zastosowaniem wysokociśnieniowych układów wtryskowych. W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań nowoczesnego turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym 1.3 SDE z układem zasilania Common Rail. W czasie badań silnik pracował przy stałej prędkości obrotowej wału korbowego silnika i regulacji układu zasilania odpowiadającego zewnętrznej charakterystyce prędkościowej. Badania przeprowadzono na stanowisku hamownianym znajdującym się w Laboratorium Silników Cieplnych Politechniki Świętokrzyskiej.




Abstract:

Modern internal combustion piston engines with compression ignition have operational parameters that are comparable with those of positive ignition engines. The former are commonly used to power passenger vehicles. Those are characterised by low cubic capacity, lower weight and dimensions and they generate less noise when compared with older generation engines. Advancement in presently used compression ignition engines results mainly from the employment of modern, efficient, electronically controlled charging systems and engine fuel systems with high- pressure injectors. The paper presents selected test results for a modern turbocharged compression ignition 1.3 SDE engine with the Common Rail fuel system. During the tests, the engine operated at constant crankshaft rotational speed and the fuel system setting that corresponded to the full load characteristics. The tests were conducted at the Laboratory of Heat Engines of the Kielce University of Technology.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Orliński S.: Identyfikacja i diagnozowanie procesu spalania w silniku o wieloetapowym wtrysku paliwa z zastosowaniem funkcji sklejanych. Sprawozdanie z wykonania projektu badawczego własnego, Umowa nr 4090/B/T02/2008/35 z dnia 2008-09-16 Kielce 2011.
[2] Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzy-ska, Kielce 2010.
[3] Ambrozik T. Kosno M. The effect of exhaust gas recirculation on the process of combustion in the self-ignition engine, Journal of KONES Powertrain and transport, Vol. 21, No. 2, 2014 pp.7-14.
[4] Ambrozik T.: Proces spalania w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa. Praca doktorska Kielce 2012.
[5] Ambrozik T.: Wpływ recyrkulacji spalin na stężenia spalin w silniku FIAT MultiJet 1.3, Logistyka 4/2014, pp. 7-16
[6] Brzeżański M. Fiat GM Powertrain 1,3 JTD z Bielska-Białej – duży krok w kierunku nowoczesności. Silniki Spalinowe, nr 2/2005 (121), s. 72÷75.
[7] Brzeżański M., Śliwiński K. Downsizing – nowy kierunek rozwoju silników samochodowych. Silniki Spalinowe, nr 2/2004 (119), s. 3÷11.
[8] Danielecki K. Kierunki rozwoju systemów turbodoładowania silników samochodowych. Silniki spa-linowe, nr 2/2008 (133), s. 61÷75.
[9] Danielecki K. Teoretyczna analiza współpracy turbosprężarkowego urządzenia doładowującego z sil-nikiem z doładowaniem zakresowym.
[10] Fabianowicz R. Problemy eksploatacyjne turbosprężarek zainstalowanych na silnikach zasilanych gazem. Silniki spalinowe, nr 2/2010 (141), s. 100÷104.
[11] Idzior M., Karpiuk W., Bieliński M., Borowczyk T. Koncepcja stanowiska do badania turbospręża-rek silników spalinowych. Silniki Spalinowe, nr 1/2014 (156), s. 30÷40
[12] Imarisio R., Giardina-Papa P., Siracusa M., Nowy silnik wysokoprężny 1,3 dm3 90KM, czasopismo naukowe Silniki spalinowe 3/2005, wyd. Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, Bielsko-Biała 2005.
[13] Kowalewicz A. doładowanie silników spalinowych. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej. Ra-dom 1998r.
[14] Łagowski P.: Ocena wskaźników ekonomiczno – energetycznych i ekologicznych turbodoładowa-nego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI, czasopismo Logistyka 3/2014.
[15] Mysłowski J. Doładowanie silników – pojazdy samochodowe. Wydawnictwo Komunikacji i Łącz-ności WKŁ. 2006r.
[16] Opaliński A., Willmann M., Mass U.: Charakterystyka akustyczna turbosprężarek szybkoobroto-wych silników ZS. Silniki spalinowe, nr 4/2005 (123), s. 60÷64.
[17] Orliński P.: Ocena wybranych wskaźników pracy silnika rolniczego o zapłonie samoczynnym zasi-lanego olejami roślinnymi. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, Instytut Pojazdów Politechniki Warszawskiej, vol. 92, nr 1, 2013, ss. 85-95
[18] Serdecki W. Badania silników spalinowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 2012r