Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3970] Rozdział:

MODEL ANTROPODYNAMICZNY SIEDZĄCEGO CZŁOWIEKA – PROPOZYCJA NOWEJ STRUKTURY MODELU

(Anthropodyamic model of a sitting human – a proposal for a new model structure)
w książce:   Badania pojazdów: opracowanie monograficzne : praca zbiorowa
ISBN:  978-83-7242-761-8
Wydawca:  Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Opublikowano: 2014
Miejsce wydania:  Politechnika Krakowska
Liczba stron:  14
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.70
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej Zuska orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*602.40  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*401.60  

Grupa MNiSW:  Rozdział w monografii w języku polskim
Punkty MNiSW: 5




Streszczenie:

W pracy przedstawiono nową strukturę modelu antropodynamicznego ciała człowieka w pozycji siedzącej, która może być wykorzystywana do analizy komfortu wibracyjnego siedzisk pojazdów samochodowych.
Zwrócono uwagę na wyniki wstępnych badań eksperymentalnych, które wskazały iż w modelu należy wyróżnić przynajmniej trzy obszary ciała człowieka, gdyż każdy z nich charakteryzuje się inną częstotliwością rezonansową oraz różnymi poziomami wzmocnienia przyspieszeń. Omówiono strukturę zaproponowanego modelu i zidentyfikowane dla niego parametry.
Ponadto porównano wyniki symulacji komputerowej przeprowadzonej dla przedstawionej struktury modelu z wynikami przeprowadzonych badań eksperymentalnych.




Abstract:

In the report, a new structure is presented for an anthropodynamic model of a human body in a seated position, which can be used to analyze the comfort of vibrating motor vehicle seats.
Attention was paid to the results of preliminary experiments, which demonstrated that at least three distinct regions of the human body should be accounted for in the model, since each of them is characterized by a different resonant frequency and different levels of acceleration amplification. The structure of the proposed model is discussed, as well as suitable parameters identified for it.
Furthermore, results are compared of computer simulations and experiments conducted on the presented model structure.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem. PWN, Warszawa, 1993.
[2] Harris C. M.: Shock and vibration handbook. Fifth Edition, McGRAW-HILL Book Company, 2002.
[3] Książek M.: Modelowanie i optymalizacja układu człowiek – wibroizolator – maszyna. Monografia nr 244, Seria Mechanika, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 1999.
[4] Nader M.: Modelowanie i symulacja oddziaływania drgań pojazdów na organizm człowieka. Monografia. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej - Transport, Zeszyt Nr 46, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001.
[5] Nizioł J.: Mechanika techniczna. Tom II: dynamika układów mechanicznych
Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN
Warszawa 2005.
[6] Stańczyk T. L., Łomako D. M.: Analiza komfortu jazdy z wykorzystaniem dynamicznego modelu ciała człowieka. KONMOT – AUTOPROGRES
Zakopane, 17-20 października 2000 r.
[7] Zuska A. Stańczyk T. L.: Przegląd antropodynamicznych modeli siedzącego człowieka pod kątem wykorzystania ich do badań komfortu wibracyjnego kierowcy. Logistyka 2/2014
[8] Zuska A.: Modelowanie i analiza dynamiki układu fotel – kierowca. Rozprawa doktorska. Kielce 2012.