Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[39294] Artykuł:

Interpolacja rzeczywistego wykresu indykatorowego silnika o zapłonie samoczynnym za pomocą funkcji sklejanych

(Ci engine real indicator diagram interpolated with spline functions)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 13, Zeszyt: 4, Strony: 43-51
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

olej napędowy  praca silnika 


Keywords:

diesel fuel  motor operation 



Streszczenie:

Celem artykułu jest interpolacja i analiza uśrednionych według pięćdziesięciu realizacji rzeczywistych wykresów indykatorowych za pomocą funkcji sklejanych opisujących, analitycznie postać tych wykresów oraz ocena dokładności tej interpolacji. Analizie i ocenie dokładności poddano wartości średniego ciśnienia indykowanego pi oraz sprawności indykowanej ηi wyznaczonych dla wykresu rzeczywistego i wykresu interpolowanego. Ponadto w artykule przeprowadzono analizę i ocenę błędu wyznaczania średniej maksymalnej wartości ciśnienia cyklu pracy silnika AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym, czystym estrem metylowym kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego FAME oraz ich mieszaniną oznaczoną B20. Podczas eksperymentalnego sporządzania wykresu indykatorowego silnik pracował według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej przy prędkości obrotowej wału korbowego n = 2000 obr/min.




Abstract:

The paper aims to provide an interpolation and analysis of the real indicator diagrams, averaged over 50 runs, performed with the use of glued functions which analytically describe the form of those diagrams. The analysis and accuracy assessment were carried out for values of mean indicated pressure pi and indicated efficiency ηi determined for real and interpolated diagrams. The paper also presents the analysis and assessment of error in the determination of the mean maximum pressure value in the working cycle of the AD3.152 UR engine fuelled by diesel oil, pure methyl ester of rapeseed oil fatty acids FAME and the blend of both fuels marked B20. When the indicator diagram was taken experimentally, the engine operated in the mode of external speed characteristics at the crankshaft rotational velocity n = 2000 rpm.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Ambrozik A., Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2010.
2. Ambrozik A., Ambrozik T., Łagowski P., Wpływ obciążenia silnika AD3.152 UR na charakterystyki wydzielania ciepła podczas procesu spalania. Susiec 2008.
3. Ambrozik A., Kurczyński D., Łagowski P., The heat emission factor during the process of combustion in an AD3.152 engine supplied with various fuels. First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES 2005, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk 2005.
4. Ambrozik A., Kurczyński D., Łagowski P., Heat release characteristics in AD3.152 engine fuelled with hydrocarbon and biogenous fuels. First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES 2005, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk 2005.
5. Ambrozik A., Glued Functions - Based Assessment of Interpolation Accuracy of Self - Ignition Engine Real Indicator Diagram. Mechatronic Systems, Mechanics and Materials. Solid State Phenomena ISSN 1012-0394 Vol. 180. Trans Tech Publications Ltd, Switzerland 2012.
6. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Modelowanie wydzielania ciepła i emisji NO ze spalinami w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym olejem napędowym i paliwami pochodzenia roślinnego. Sprawozdanie z grantu nr: 4 T12D 053 28.
7. Лышевский А. С., Процессы рaспыливaния топливa дизельными форсункaми. Мaшгиз, Москвa 1963.
8. Oppenheim A. K., Combustion In Piston Engines, Technology, Evolution, Diagnosis and Control. Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2004.
9. Рaзлейцев Н. Ф., Моделировaние и оптимизaция процессa сгорaния в дизелях. Издaтельское объединение "Bищa школa", Хaрьков 1980.
10. Svida D., Termodynamic analysis of internal combustion engine. Recent Advances In Mechatronice. Springer - Verlag Berlin Heidelberg 2007.