Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[37594] Artykuł:

Analiza czasów narastania siły na pedale hamulca oraz narastania opóźnienia hamowania, uzyskiwanych podczas badań sytuacji zagrożenia wypadkowego, symulowanych na torze

(Analysis of the time of increase in forces applied to a brake pedal and braking deceleration determined during experimental testing of accident hazard situations on a testing track)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 12, Zeszyt: 12, Strony: 349-359
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*302.00  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*302.00  
Stanisław Walczak20.00  
Wiesław Pieniążek20.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

czas reakcji kierowcy  badania kierowców  symulator jazdy samochodem 


Keywords:

drivers reaction time  drivers tests  driving simulator 



Streszczenie:

Publikacja jest prezentacją wyników pracy badawczej uzyskanych podczas realizacji w latach 2007-2010, na Politechnice Świętokrzyskiej, obszernej pracy badawczej. Badania na torze dotyczyły zarówno czasu reakcji 100 kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych jak i czasu narastania siły na pedale hamulca oraz opóźnienia. W realizacji badań uczestniczył również zespół z Politechniki Krakowskiej. Na przykładzie wyników 1 scenariusza badań na torze w pracy przedstawiono różne wybrane rodzaje manewrów hamowania podejmowanych przez badanych kierowców. Dla realizowanych na Torze Kielce badań dla 1 scenariusza wyznaczono wartości czasu narastania siły na pedale hamulca oraz czasu narastania opóźnienia. Wartości tych czasów przedstawiono w funkcji czasu ryzyka charakteryzującego poszczególne próby na torze.




Abstract:

The paper presents gathered results of a large scale research project conducted between 2007 and 2010 at Kielce University of Technology. The experimental testing involved also a research team from Cracow University of Technology. Experimental trials were conducted on Kielce Racing Track with a predetermined scenario where a passenger car (a safe mock-up) suddenly entered the road area from a perpendicular road. In this scenario, time values were determined for an increase in forces applied to a brake pedal and braking deceleration. These time parameters were shown as a function of the risk time characterizing specific trials. The paper quotes various types of braking maneuvers carried out by a group of 100 test drivers



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Burg H., Moser A., (Hrsg). Handbuch der Verkehrsunfallrekonstruktion. 1 Aufl. Wiesbaden: Vieweg Verlag, 2007.
[2] Jakubasch K., Nachschlagwerk für Sachverständige. Kippenheim: Verlag Information, 1998.
[3] Jurecki R. S., Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska, Politechniki Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce, 2005.
[4] Jurecki R., Stańczyk T. L., Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics 2009, No. 47 (5).
[5] Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu. WKŁ, Warszawa, 1980.
[6] Mitschke M., Dynamika samochodu, t. 1. Napęd i hamowanie. WKŁ, Warszawa, 1987.
[7] Prochowski L., Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ, Warszawa, 2005.
[8] Stańczyk T. L., Jurecki R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 2008, No. 07-08.
[9] Stańczyk T. L., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R. S., Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010, nr 77.
[10] Stańczyk T. L., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M. P., Wolak S., Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, nr 77.