Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3560] Artykuł:

Fuel impact on emissions of harmful components of the exhaust gas from the CI engine during cold start-up

(Wpływ paliwa na emisję szkodliwych składników spalin silnika o zapłonie samoczynnym podczas zimnego rozruchu)
Czasopismo: Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance and Reliability   Tom: 17, Zeszyt: 1, Strony: 95-99
ISSN:  1507-2711
Wydawca:  POLISH MAINTENANCE SOC, REDAKCJA KWARTALNIKA EKSPLOATACJA & NIEZAWODNOSC, UL NADBYSTRZYCKA 36, LUBLIN, 20-618, POLAND
Opublikowano: Styczeń 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*306.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*408.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*306.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 20
Klasyfikacja Web of Science: Article


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Słowa kluczowe:

silnik o zapłonie samoczynnym  rozruch silnika  biopaliwo  emisja spalin 


Keywords:

diesel engine  engine start-up  biofuel  exhaust emission 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań silnika o zapłonie samoczynnym PEUGEOT 2.0 HDI zasilanego handlowym olejem napędowym, mieszaniną B50 (50 % oleju napędowego i 50 % estrów metylowych kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego) i oleju napędowego z dodatkiem 5% preparatu EKO-V firmy INWEX. Badania wykonano dla zimnego i rozgrzanego silnika. Podczas rozruchu zimnego silnika temperatura cieczy chłodzącej i oleju smarnego była równa temperaturze otoczenia, natomiast podczas rozruchu silnika ciepłego temperatura oleju silnikowego i cieczy chłodzącej wynosiła 90ºC. Wartości stężeń szkodliwych składników spalin zmierzono przed katalizatorem utleniającym zainstalowanym w układzie wydechowym silnika.




Abstract:

The paper presents the results of tests on the compression ignition PEUGEOT 2.0 HDI engine. It was fuelled by commercial diesel oil, B50 blend (50 % diesel oil and 50 % rapeseed oil fatty acid methyl esters), and blend of diesel oil and 5% EKO-V fuel additive manufactured by the INWEX company. The tests were conducted for cold and hot engine. When the engine started up from cold, the temperature of the coolant and lubricating oil was equal to the ambient temperature. In hot engine start-up, the temperature of the engine oil and the coolant was 90 ºC. The values of concentrations of the exhaust gas harmful components were measured before the catalytic converter.