Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[34602] Artykuł:

Utilization of BLDC Motor in Electrical Vehicles

(Wykorzystanie silnika BLDC w pojazdach z napędem elektrycznym)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 88, Zeszyt: 4a, Strony: 180-186
ISSN:  0033-2097
Wydawca:  WYDAWNICTWO SIGMA-N O T SP Z O O, UL RATUSZOWA 11, PO BOX 1004, 00-950 WARSAW, POLAND
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*2515.00  
Roman NadolskiWEAiIKatedra Maszyn Elektrycznych i Systemów Mechatronicznych *****255.00  
Jan Staszak orcid logoWEAiIKatedra Maszyn Elektrycznych i Systemów Mechatronicznych *****255.00  
Krzysztof Ludwinek orcid logoWEAiIKatedra Maszyn Elektrycznych i Systemów Mechatronicznych *****255.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

BLDCM  układ mechatroniczny  badania symulacyjne i eksperymentalne  stanowisko badawcze  simulation and experimental investigations 


Keywords:

BLDCM  mechatronic system  test-bed 



Streszczenie:

W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wykorzystania silnika BLDC w pojazdach z napędem elektrycznym w układzie mechatronicznym złożonym z baterii akumulatorów, przekształtnika oraz bezszczotkowego silnika prądu stałego (BLDCM) z magnesami trwałymi z trójfazowym uzwojeniem. Porównano wyniki badań wielkości elektrycznych i mechanicznych: napięć, prądów i momentu na wale przy ustalonej prędkości obrotowej dla układu mechatronicznego otrzymane na drodze symulacyjnej oraz eksperymentalnej w stanowisku badawczym specjalnie zaprojektowanym do przeprowadzania badań.




Abstract:

The paper presents results of works concerning utilization of BLDC motor in electrical vehicles in mechatronic system composed of battery of accumulators, power electronic converter and three-phase winding brushless direct current motor (BLDCM) with permanent magnets. Comparison of simulation and registered steady states of electrical and mechanical quantities: voltages, currents, mechanical torque and speed of the rotor for the mechatronic drive system in a test-bed especially designed and constructed for the experiment have been carried out.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ciurys M., Dudzikowski I.: Analiza parametrów elektromechanicznych rozrusznika samochodowego z silnikiem bezszczotkowym. Prace Naukowe IMNiPE, Politechniki Wrocławskiej, Nr 60 2007.
[2] Dudzikowski, I., Pawalczyk, L.: Permanent magnet DC motors and their control. Actual state and prospects for development, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Gliwice 2001. Poland.
[3] Frydlewicz A., Szumińska U., Żochowski K., Krasucki J., Rostkowski A.: Zastosowanie silników bezszczotkowych(BLDC Motor) w napędach hybrydowych. Przegląd elektrotechniczny Nr 12, 2009.
[4] Hendershot J.R., Miller T.J.E.: Design of brushless permanent magnet motors. Magna physics publishing and Clarendon Press. Oxford 1994
[5] Nadolski R., Gawęcki Z., Staszak J. Ludwinek K.: Gearless drive of light electric vehicles on the example of the bicycle driven with brushless DC motor with three-phase winding, 4th International Workshop on Research and Education in Mechatronics 2003, October 2003, Bochum, Germany.
[6] Wiak S., Nadolski R., Ludwinek K., Gawęcki Z.: Brushless DC Permananet Magnet Motor for Electric Bike and their Impulse System for Battery Charging, IJEET - International Journal of Electrical Engineering in Transportation, vol. 1, n°1, 2005.